PaedDr. Eva Gáboríková, PhD., M.A. //
Ako „small talk“ ovplyvňuje priebeh a úspech rokovania?
Jedna zo základných rád pre efektívnu medzikultúrnu komunikáciu s obchodným partnerom znie: „small talk“ je prvým krokom na vybudovanie úspešnej a dlhotrvajúcej spolupráce. Bez ohľadu na to, či ide o obchodné stretnutie na vrcholovej úrovni alebo spoločenské podujatie, oceňuje sa umenie „small talk“, „lo small talk“, „le small talk“ alebo „светская беседа“.
Čo vám o vašom rokovacom partnerovi povie jeho komunikačný rokovací štýl
Nedávno som viedla konzultácie pre manažéra z Portugalska, ktorý na Slovensku riadi tím 30 ľudí. Na Slovensko prišiel pred 2 mesiacmi. Jeho prvá otázka v súvislosti s komunikačným štýlom Slovákov znela: „Prečo Slováci nekladú otázky a mlčia, kým sa zistí, že zvolený postup nechápu?“ Priama a krátka odpoveď by mohla znieť: „Je to ich komunikačný štýl.“
Ako medzikultúrna kompetencia ovplyvňuje úspech manažéra pri rokovaní?
V dnešnom „globálnom svete“ sa od manažéra očakáva, že bude rozvíjať svoju medzikultúrnu kompetenciu. Má na nej neustále pracovať, aby úspešne riadil svoj multikultúrny tím, zabezpečil pre svoju spoločnosť prienik na nové trhy a profesionálne viedol rokovanie s obchodným partnerom.
Ako sa pripraviť na rokovanie so zahraničným partnerom?
V súčasnej dobe je bežné, že zamestnanci alebo partneri spoločnosti pochádzajú z viacerých kultúr. Firmy sa snažia vytvárať vhodné podmienky pre medzikultúrnu pracovnú klímu, ktorá má prispievať k novým inovatívnym riešeniam a osloveniu zákazníkov z rôznych kultúr. Zakladajú svoje pobočky po celom svete a hľadajú partnerov na lokálnych trhoch. To, že príprava na rokovanie je základom úspechu, vedia manažéri, obchodníci i začínajúci podnikatelia. Čo to však znamená dobre sa pripraviť na rokovanie so zahraničným partnerom?