Verejné obstarávanie nie je len pre veľkýchI. časť

Je pravdou, že zorientovať sa v legislatívnej spleti verejného obstarávania nie je jednoduché a potvrdzuje to aj skutočnosť, že náš národný zákon o verejnom obstarávaní (zákon č. 25/2006 Z. z.) bol od roku 2006 až 21-krát novelizovaný a jeho úplné znenie s prílohami predstavuje až 130 strán textu.

Posledná legislatívna novela zákona vstúpila do platnosti od 1. 7. 2013 a priniesla veľké množstvo noviniek, ktorých cieľom bolo najmä zrýchlenie procesov obstarávania a zároveň sa snažia znížiť administratívnu záťaž obstarávateľov, verejných obstarávateľov, uchádzačov a záujemcov.

Kto je kto vo verejnom obstarávaní?

Zákon rozlišuje medzi 2 kategóriami subjektov, ktoré sú povinné aplikovať postupy a metódy verejného obstarávania. Sú to obstarávatelia a verejní obstarávatelia. Verejnými obstarávateľmi sú napr. ministerstvá alebo iné štátne orgány vrátane ich regionálnych alebo miestnych útvarov, niektoré štátne agentúry, územná samospráva: mestá, obce, vyššie územné celky, organizácie riadené verejným právom a niektoré regionálne alebo miestne agentúry (úrady), združenia právnických osôb vytvorené jednou alebo viacerými organizáciami v postavení verejného obstarávateľa a iné. Za istých, presne vymedzených podmienok však musia aplikovať postupy podľa zákona o verejnom obstarávaní napr. aj komerčné podnikateľské subjekty, ktorým štát (zastúpený ministerstvom, agentúrou a pod.) poskytne finančné prostriedky na dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo na poskytnutie služieb – najčastejšie sa to týka prostriedkov, ktoré sú prideľované v rámci štrukturálnych fondov EÚ. Podniky, ktoré sú obstarávateľmi môžeme zjednodušene charakterizovať ako prirodzené monopoly. Obstarávateľmi sú teda napr. energetické podniky, plynárenské podniky, elektrárne, teplárne, prepravcovia ropy, vodárne a kanalizácie a iné. Podľa charakteru obstarávateľa rozlišujeme civilné zákazky a zákazky v oblasti obrany a bezpečnosti.

Aké sú aktuálne finančné limity obstarávania?

Zákazky podľa finančného limitu môžu byť nadlimitné alebo podlimitné, v závislosti od predpokladanej hodnoty zákazky (v priebehu kalendárneho roka alebo počas trvania zmluvy). V prechodnom období od 1. 7. 2013 sú finančné limity nasledovné:

Klasifikácia
subjektu:

Predmet
zákazky

Postup zadávania zákazky – civilné zákazky

Postup podľa § 9
ods. 9 (zverejnenie
v profile)

Podlimitná
zákazka

Nadlimitná
zákazka

Obstarávateľ

tovar, služba

neaplikuje

neaplikuje

≥  400 000 eur

práca

neaplikuje

neaplikuje

≥  5 000 000 eur

Verejný
obstarávateľ

tovar (okrem potravín), služba

< 20 000 eur

≥  20 000 eur 
< 130 000 eur
< 200 000 eur

≥  130 000 eur
≥  200 000 eur

práca

< 30 000 eur

≥  30 000 eur
< 5 000 000 eur

≥  5 000 000 eur

potraviny

< 40 000 eur

≥  40 000 eur
< 130 000 eur
< 200 000 eur

≥  130 000 eur
≥  200 000 eur

Zdroj: Úrad pre verejné obstarávanie – upravené

Čo musíte splniť, ak sa chcete zúčastniť verejného obstarávania?

Súťaže, ktoré spĺňajú podmienky podlimitných alebo nadlimitných zákaziek je možné nájsť vo Vestníku verejného obstarávania, ktorý vychádza elektronicky (https://www.uvo.gov.sk/web/uvo/evestnik). Súťaže, ktoré nie sú uverejnené vo Vestníku verejného obstarávania, je možné nájsť v profiloch obstarávajúcich subjektov, resp. na ich internetových stránkach. Každé oznámenie alebo výzva vo Vestníku VO spĺňa štandardné podmienky, z ktorých je možné zistiť, čo obstarávajúci subjekt vyžaduje. Na to, aby sa firma mohla zúčastniť obstarávania, musí spĺňať podmienky, ktoré obstarávajúci subjekt vyžaduje. Firmy, ktoré majú záujem zúčastniť sa verejných zákaziek, môžu očakávať, že budú musieť splniť podmienky definované ako:

a) osobné postavenie, ktorým sa deklaruje, že štatutárny orgán nebol právoplatne odsúdený, že spoločnosť nie je v konkurze alebo likvidácii, že firma nemá evidované daňové nedoplatky, nedoplatky poistného na zdravotné poistenie, sociálne poistenie a príspevkov na starobné dôchodkové sporenie, že firma je oprávnená dodávať tovar, služby i práce, že firma nemá uložený zákaz účasti vo verejnom obstarávaní a že firma nemá nesplnenú povinnosť vyplatenia odmeny alebo odplaty zo zmluvy s osobou, ktorá je alebo bola jej subdodávateľom, alebo nemá nesplnenú povinnosť vyplatenia povinností voči svojim zamestnancom. Pre podnikateľov, ktorí uvažujú o pravidelnej účasti v procese obstarávania, je výhodné zabezpečiť si potvrdenie od Úradu pre verejné obstarávanie o zapísaní do Zoznamu podnikateľov, ktoré platí 3 roky a je možné ním deklarovať splnenie osobného postavenia vo verejnom obstarávaní vo viacerých súťažiach. Vydanie tohto potvrdenia je spoplatnené vo výške 66 eur.

b) finančné a ekonomické postavenie, ktoré sa deklaruje vyjadrením banky, potvrdením o poistení zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone povolania alebo potvrdením o poistení zodpovednosti za škodu podnikateľa, súvahou alebo výkazom o majetku a záväzkoch, prehľadom o celkovom obrate alebo prehľadom o dosiahnutom obrate v oblasti, ktorej sa predmet zákazky týka. V procese obstarávania vyhlasovateľ súťaže (obstarávajúci subjekt) nemusí požadovať všetky potvrdenia o finančnom a ekonomickom postavení, no tieto požiadavky modifikuje a stanovuje vo vzťahu k predmetu súťaže a opodstatnenosť definovaných požiadaviek je povinný zdôvodniť.

c) technická alebo odborná spôsobilosť sa preukazuje dokladmi ako napr. zoznamom dodávok tovaru alebo poskytnutých služieb za predchádzajúce tri roky doplneným potvrdeniami o kvalite dodania tovaru alebo poskytnutia služieb, s uvedením cien, lehôt dodania a odberateľov, zoznamom stavebných prác uskutočnených za predchádzajúcich päť rokov doplneným potvrdeniami o uspokojivom vykonaní stavebných prác, údajmi o technikoch alebo technických orgánoch, ktorí sú zodpovední za kontrolu kvality, opisom technického vybavenia a opatrení použitých na zabezpečenie kvality, údajmi o vzdelaní a odbornej praxi alebo o odbornej kvalifikácii riadiacich zamestnancov; prehľadom opatrení environmentálneho manažérstva, údajmi o priemernom ročnom počte zamestnancov a o počte riadiacich zamestnancov za predchádzajúce tri roky, údajmi o strojovom a technickom vybavení. Obdobne ako pri finančnom a ekonomickom postavení, vyhlasovateľ súťaže stanoví také požiadavky na technickú a odbornú spôsobilosť, aby bolo možné preukázať, že predkladateľ ponuky je schopný zabezpečiť realizáciu zákazky.

d) zabezpečenie kvality sa deklaruje certifikátom kvality alebo iným dokumentom, preukazujúcim zabezpečenie kvality podľa požiadaviek na vystavenie certifikátu kvality.

Vyhlasovateľ súťaže by mal stanoviť podmienky účasti v procese obstarávania, ktoré sa týkajú technickej alebo odbornej spôsobilosti tak, aby boli primerané k predmetu zákazky a zároveň nemôže vyžadovať predloženie dokladov, ktoré vo vzťahu k predmetu obstarávania (zákazky) sú neadekvátne a neprimerané. Primeranosť podmienok na preukázanie technickej alebo odbornej spôsobilosti tkvie v tom, že umožní obstarávajúcemu subjektu objektívne vybrať uchádzača alebo záujemcu, ktorý má skúsenosti s dodávkou alebo realizáciou predmetu zákazky (najmä s ohľadom na zložitosť a charakter zákazky). Princíp transparentnosti obstarávania núti obstarávajúce subjekty, aby firma, ktorá má záujem zúčastniť sa verejného obstarávania, zistila podmienky účasti presne a určito, a to už priamo z oznámenia o vyhlásení verejného obstarávania a následne aj zo súťažných podkladov, pretože bez jasne definovaných požiadaviek by nebolo možné posúdiť, či uchádzači, alebo záujemcovia o verejné obstarávanie podmienky účasti splnili alebo nie.

Podnikatelia majú možnosť znížiť administratívnu náročnosť procesu deklarovania splnenia podmienok účasti aj tým, že ich preukážu čestným vyhlásením (samozrejmosťou musí byť, že dané podmienky aj spĺňajú, pretože v prípade nepravdivosti čestného vyhlásenia sa vystavujú nebezpečenstvu pokuty až do výšky 10 tis. eur a zákazom účasti na verejnom obstarávaní po dobu 3 rokov). Netreba však opomenúť fakt, že v prípade úspešného víťazstva v tendri úspešný uchádzač predloží doklady preukazujúce splnenie podmienok účasti spôsobom, ktorý stanovil vyhlasovateľ súťaže.

Autor: Ing. Juraj Líška,
konateľ spoločnosti Auxerre, spol. s r. o.