Splnenie si snov

Prečo podnikať? Nehľadajte za podnikaním len peniaze. Podnikanie je životná cesta, je to životný štýl, spôsob myslenia a konania. Podnikanie je sloboda. A podnikanie je aj o plnení si svojich snov. Peniaze nie sú cieľ, sú len prostriedok, ako si človek môže niektoré sny splniť.

Pozrime sa spoločne na to, ako to s ľudskými snami je. Od najútlejšieho veku človek sníva. Sníva o tom, čím alebo kým sa raz stane, čo bude mať, ako bude prebiehať jeho život, čo v živote dokáže. Ak sa na sny opýtame dieťaťa, tak nám vyrecituje nekonečný zoznam. Avšak, keď sa ľudia stanú dospelými, akoby snívať zabudli. O svojich snoch už nehovoria a často sa ich ostýchajú vôbec vysloviť. Je to preto, že väčšina ľudí v dospelosti zisťuje, že niektoré sny sa im nikdy nesplnia. Ich sny ostanú iba snami.

Ak stále zvažujete, či urobíte vo svojom živote zmenu a tou zmenou má byť podnikanie, hneď od začiatku berte svoje podnikanie ako cestu vaším životom. Cestu, ktorá vám skutočne môže prinášať aj splnenie si vašich snov. Podnikateľ sa od ostatných odlišuje tým, že sa nechce zmieriť s tým, že jeho sny ostanú nesplnené. Je to človek, ktorý si chce svoje sny splniť a ktorý pracuje na tom, aby sa mu splnili.

Zmena myslenia a zmena konania v praxi

Verím, že veľa ľudí by chcelo niečo vo svojom živote zmeniť. Problém je ale v tom, že väčšina ľudí celý život čaká na to, kedy tá zmena za nimi príde sama. Čakajú, že za nimi niekto príde a ponúkne im lepšie platenú prácu alebo že vyhrajú v lotérii. A vlastne čakajú na malý zázrak.

Ale zázraky sa v živote ľudí dejú. Denne k vám prichádza množstvo príležitostí, ale zatiaľ ich ešte nevidíte. Musíte niečo zmeniť, aby ste ich videli. A tú zmenu musíte uskutočniť vy. Musí to byť zmena vo vašom myslení. A musí to byť zmena vo vašom konaní. A ak zmeníte svoje myslenie a konanie, zistíte, že sa tým začne meniť aj vaše okolie.

Podnikanie popri zamestnaní

Pozrime sa na to, ako by mohla zmena vo vašom živote vyzerať v praxi. Vaša východisková situácia by mohla byť napríklad takáto: nie je podstatné, aké máte zamestnanie, ale to, že vo voľnom čase vás napr. baví robiť grafiku na počítači. Je to vaším koníčkom a rozhodli ste sa, že túto vašu záľubu a zároveň schopnosť využijete na zvýšenie si svojho príjmu. Urobili ste teda prvú zmenu. Namiesto televíznych novín ste po večeroch a víkendoch pracovali na vašej internetovej stránke. Je nádherná. Okrem toho ste svojim známym povedali, že ak by vedeli o niekom, kto by potreboval grafické spracovanie niečoho, aby vám dali vedieť. A tiež ste poslali zopár e-mailov do známych grafických firiem s ukážkou vašich diel. V súčasnosti čakáte na to, kto sa ozve a bude mať o vaše služby alebo produkty záujem. Čakáte vlastne na to, kým niekto príde, zavolá alebo napíše a urobí vo vašom živote ďalšiu zmenu. Čakáte už pol roka, ale stále nič. Pomaly začínate pochybovať, či to vôbec bol dobrý nápad.

Nechcem tu teraz polemizovať o tom, či slovenský trh má veľa alebo málo originálnych a kvalitných grafikov. V tomto prípade nejde o to, či robíte grafiku, háčkujete dečky alebo vyrábate kozí syr.

Podstatné sú odpovede na dve otázky

Urobme si malý medzisúčet. Je skvelé, že ste sa do niečo pustili a urobili zmenu a prvý krok. Ale ďalej je to už rovnaké ako vo vašom doterajšom živote. Položte si dve otázky. Koľko by ste chceli mať odberateľov? A koľko odberateľov potrebujete na to, aby ste mohli odísť zo zamestnania? Tá prvá otázka je o tom, na čo si teraz trúfate. Pri tej druhej budete musieť aj počítať, pričom cenu, za ktorú budete pracovať vlastne ešte nepoznáte, takže ju môžete maximálne odhadnúť. Ak to myslíte s vaším novým podnikaním vážne, podniknite a podnikajte ďalšie kroky a hlavne v tom neprestávajte. Ponúknite to, čo viete, nie piatim, nie desiatim potenciálnym odberateľom. Položte si otázku, kto všetko potrebuje to, čo robíte alebo vyrábate? V prípade grafiky je to predpokladám každý, kto má napr. internetovú stránku. Firmy dnes už musia mať internetovú stránku. Ak si budete pozerať internetové stránky firiem rad za radom (času máte dosť), ohodnoťte ich ako odborník a ak nájdete priestor na vylepšenie, ponúknite pomoc. Dnes to už nič nestojí, e-mail je zadarmo. Pošlite nie desiatky, ale stovky alebo aj tisíce e-mailov. Uľahčite si prácu a využite na zasielanie softvér. Bežné textové editory v sebe majú funkciu hromadnej korešpondencie. Jedným kliknutím môžete priamo z vášho počítača zaslať tisíce samostatných e-mailov naraz. Ak budete očakávať, že po prvom mesiaci budete zahrnutý ponukami na spoluprácu, ale pritom žiadna ponuka nepríde, tak príde iba sklamanie. Nemajte prehnané očakávania. A ak nič nepríde, tak stačí iba jediné, rozpošlite ponuky znova a ešte viac.

Nikdy nezabudnem na scénu z filmu Vykúpenie z väznice Shawshank, kde Tim Robbins v úlohe Andyho Dufresna povie potom, ako mu konečne po 6 rokoch pravidelného písania jedného listu týždenne zašlú z ministerstva zopár kníh do jeho knižnice a odkaz, aby už viac nepísal: „Trvalo to iba šesť rokov, odteraz budem písať týždenne dva listy.“

Urobte zmenu a nerobte to tak, ako všetci ostatní

Nerobte to tak, ako by ste to inak bežne vo svojom živote urobili. Namiesto toho, aby ste sa vzdali, vydržte a choďte do toho ešte s väčším nasadením. Tá zmena, o ktorej hovoríme, je aj v tom (a hlavne v tom), že sa nevzdáte pri prvom neúspechu, ale že vytrváte. Nezostaňte iba pri e-mailoch, skúste sa s potenciálnymi odberateľmi skontaktovať telefonicky alebo osobne. Nedá sa dopredu povedať, kedy príde prvá kladná odpoveď. Možno príde o mesiac, možno o rok, ale čím viac pokusov urobíte, tým je pravdepodobnosť, že to raz vyjde, vyššia. A aj keď prichádzajú samé neúspechy, zatiaľ nič neriskujete. Ešte stále máte istotu zamestnania a mesačného platu, jediné, čo ste investovali, je pár hodín práce, možno nejaké to poštovné a faktúra za telefón. Tieto vaše neúspechy sú pritom vaše vlastné skúsenosti. Navyše je to vaša prvá práca, ktorú ste už nevykonávali pre vášho zamestnávateľa, ale pre seba, pre váš podnik, pre vašu firmu. To nevadí, že ešte nemáte IČO. Založeniu každej firmy predchádza najskôr nápad, myšlienka a hromada práce.

Prvý odberateľ na obzore...

Keď príde ten prvý potenciálny odberateľ, odrazu sa dostanete do situácie, v ktorej ste ešte neboli. Nebude to ako pri nástupe do zamestnania, kde vám povedia, že môžete očakávať plat v nejakej výške. Dostanete sa do kontaktu s vaším prvým odberateľom a zúčastníte sa vášho prvého obchodného jednania. Toto je ďalšia zmena. Namiesto, aby ste si v zamestnaní zobrali dovolenku, pretože sa chcete ísť lyžovať, si zoberiete dovolenku, aby ste išli dojednať váš ďalší zdroj príjmu. Keď vám to s vaším prvým odberateľom vyjde a dohodnete sa na spolupráci, tak to znamená, že ste vlastne dokázali prvýkrát niečo predať – vaše schopnosti. Toto je praktický príklad, ako sa postupne a bez rizika naučíte predávať.

Teraz si možno poviete, no dobre, ale takto som úspešne dokázal predať svoje schopnosti aj svojmu zamestnávateľovi. Áno, máte pravdu. Ale zásadný a podstatný rozdiel je v tom, že spolu s vašimi schopnosťami si váš zamestnávateľ kupuje aj váš čas a to za jedny peniaze. Osem hodín denne je jedna tretina dňa. Vášmu odberateľovi ste predali iba svoje schopnosti, ale nie svoj čas. Je jasné, že na to, aby ste to dodali, čo ste dohodli a v požadovanom termíne, budete musieť vynaložiť vašu prácu a samozrejme váš čas. Ale to, kedy to urobíte, ako si prácu naplánujete a zorganizujete, je na vás. O tom už váš nový odberateľ na rozdiel od zamestnávateľa nerozhoduje.

Napríklad, že sa vám raz stane, že za hodinu vo vašom „bočáku“ zarobíte toľko, koľko zarábate celý jeden mesiac v zamestnaní. Takže na čo ešte čakáte? Hurá do práce! Povedzte svetu, čo vo vás je a uvidíte jeden zázrak za druhým.

Dnes budete tú grafiku robiť po večeroch vy. Ale to tak nemusí byť navždy. Možno o pár mesiacov, možno o pár rokov, to už nebudete vy, ale napríklad vaše grafické štúdio, v ktorom budete zamestnávať x grafikov. Je to vo vašich rukách, koľko odberateľov chcete mať a kedy navždy opustíte vaše staré zamestnanie.

Časom zistíte, že zmena vo vašom živote príde skutočne sama. Pretože, namiesto toho, aby ste ponúkali svoje schopnosti, budú vás oslovovať noví odberatelia sami.

Možno, že dnes sa vám to zdá ako skutočný zázrak. A možno ani neveríte, že je to možné. Uveríte tomu iba tak, že o tom presvedčíte samých seba.