Podnikanie by malo byť o snahe zaujať

Plná sála anglicky hovoriaceho publika zo všetkých kútov sveta. Stojíte na pódiu a viete, že o chvíľu sa svetlá prepnú na vás a publikum bude očakávať, že budete rozprávať samé múdre veci minimálne tak ako rečník pred vami...

Snažíte sa usmievať a hlavou vám blysne, o čo ľahšie by to bolo, keby rozumeli po slovensky... Situácia určite známa všetkým, ktorých podnikanie a snaha presadiť sa prekročila hranice. Sám si na moje prvé vystúpenie na kongrese v zahraničí dobre pamätám a dnes už naň spomínam s miernym úsmevom... Vtedy, keď som stál na pódiu v juhoafrickom Johannesburgu a predstavili ma: „Privítajte podnikateľa zo Slovinska!“, nebolo pre mňa dôležité, čo chcem povedať, ale „ako to chcem povedať“.

Milujte konkurenciu. Robí vás lepšími.
Učí vás, ako sa naozaj odlíšiť.

Viete, úprimne obdivujem slovenských podnikateľov, sú to úžasní, veľmi šikovní a pracovití ľudia. Podnikáme vo veľmi zložitých podmienkach a nie vždy sa nám chce usmievať. Viem, o čom hovorím. Jediné, čo mi je ľúto, je, že ich na mojich obchodných cestách po svete stretávam málo. Dôvod určite nie je v tom, že by sme boli horší ako svetoví biznismeni alebo že by sme nemali skvelé nápady. Priatelia, som si absolútne istý, že „world class“ začína v srdci Európy – u nás! Problém je niekedy iba v tom, že jednoducho naše „Made in Slovakia“ nevie dostatočne zaujať. Ak dovolíte, rád by som sa práve na túto tému s Vami dnes porozprával. Môžem?

Dlho som si myslel, že problém „ako na to“ je mi vlastný. Že je to tak nejako o mne. Desila ma predstava, že mám zaujať diváka v nabitom dni prednášok, kde môj predrečník je z firmy so 100-ročnou históriou, rečník po mne reprezentuje firmu s marketingovým budgetom rovnajúcim sa ročnému obratu mojej firmy. No super! A ako ja môžem zaujať? Po rokoch som pochopil, že mám obrovskú výhodu práve v tom, že nie som zviazaný podobnými „reťazami“. A ešte mám jednu veľkú výhodu – som Slovák a my sme už od nepamäti prinášali tie najzaujímavejšie pohľady na vec. Aj keď väčšinou sme z toho nemali očakávaný osoh – spomeňme pána Bahyla a jeho úžasný lietajúci stroj... J

A ešte jednu vec som zistil – aj veľké firmy prechádzali problémami, kým si našli cestu, ako zaujať. Keď v roku 1971 zakladal Richard Brandson svoj Virgin Music, určite to nebolo pre peniaze. Ako sám hovorí, chcel založiť „Dlhovlasú, bezočivú spoločnosť, ktorá má dobrú hudbu.“ Chcel sa baviť a podarilo sa mu to. Vďaka Bohu, že mal odvahu a zariskoval, keď v roku 1973 sa rozhodol vydať platňu, ktorú odmietli všetky oslovené nahrávacie spoločnosti. A tak tu máme famózny album „Tubular Bells“ od Mike Oldfielda, ktorý bol príliš plachý na to, aby svojej platni urobil reklamu. Vďaka schopnosti riskovať tu máme Sex Pistols, 30 seconds to Mars, Spice Girls, Lannyho Kravitza alebo skvelý Genesis. Možno pre skvelý pocit, ktorý Virgin Music znamenal, keď bol nútený spoločnosť 6. marca 1992 predať, kvôli záchrane svojich aeroliniek, povedal: „Aj keď sa mi podarilo zachrániť
aerolinky, cítim, akoby som zabil niečo hlboko v sebe.“

Plne s ním súhlasím a moje jasné odporúčanie v podnikaní je: nebojte sa riskovať a robte veci tak, aby to bola pre vás zábava! Verte mi, že počas môjho podnikania som sa pristihol veľakrát s myš­lienkou, či to má zmysel. Hlavne, keď sa nedarí a všetko je nejako zložitejšie. Ale ne­strácajte hlavu! Tento pocit prichá­dza a nesmie vás ovplyvniť.

Skonštruovať najväčšie osobné lietadlo všetkých čias bol pre Boeing veľmi odvážny, možno až trúfalý cieľ. Jeho záväzok „Postaviť toto lietadlo, aj keby to stálo spoločnosť všetky jej zdroje!“ asi nepotrebuje komentár. 747-ička prišla na svet a je to dodnes naozaj fantastický stroj. Ale skutočnosť bola taká, že Boeing začiatkom 70. rokov strašne trpel, keď predaj „Veľkého vtáka“ stúpal pomalšie, než sa čakalo. Počas trojročného obdobia medzi rokmi 1967 až 1971 Boeing prepustil celkovo neuveriteľných osemdesiatšesťtisíc ľudí, približne 60 % svojej pracovnej sily. A viete, čo je skutočne zaujímavým faktom? Počas týchto ťažkých dní niekto v blízkosti diaľnice 5 v Seattli umiestnil bilbord, na ktorom stálo: „Mohla by, prosím, posledná osoba opúšťajúca Seattle zhasnúť svetlá?“ Čo na to poviete? Prax ma naučila, že musíte zachovať stále chladnú hlavu a úspech príde!

Žijeme fantastickú dobu! Dobu plnú neobmedzených ponúk a širokej možnosti výberu. Niekedy sú najlepšie veci na klik od vás a niekedy je naozaj dôležité, ako vhodne ich viete zabaliť. Nie, nehovorím len o podaní, ponuke alebo prezentovaní! Hovorím o zážitku. Verte mi, že vaši zákazníci nie sú iní ako vy, nech sa nachádzajú na inom kontinente alebo „iba“ na opačnom konci rodného mesta. Tešte sa z veľkej ponuky, milujte konkurenciu. Robí vás lepšími. Učí vás, ako sa naozaj odlíšiť. Asi nikoho z vás nezaujímajú technické detaily pri sobotnom nákupe alebo grafy predajnosti pri výbere auta.

Každý z nás chce byť VIP! Nezabudnite na to. Každý chce sedieť pri okne a chce mať kávu pripravenú iba preňho. Žijeme svet zážitkov! Odlíšte vašu ponuku a zákazník si vás nájde. Často neverím vlastným očiam, ak ma chce ohúriť ponuka sloganom „spoľahnite sa na kvalitu“. To si naozaj myslíte, že niektorý váš konkurent napíše leták „vyrábame nekvalitné veci“? Neurážajte zákazníka teoretickými informá­ciami, ktoré hravo nájde na internete. Umožnite mu zážitok a on sa vráti. Nestavajte váš zámer na nízkej cene a zľavách, pretože to, čo naozaj získate, nebude lojálny zákazník, ale niekto, kto pri prvej ponuke nižšej ceny bez váhania vymení vašu značku za lacnejšiu.

Stone Yamashita Partners, malú konzultačnú firmu zo San Francisca, založili Robert a Keith Yamashita, bývalí kreatívci z Apple. Táto firma je majstrom využívania veľmi konkrét­nych techník, pomocou ktorých firma pomáha iným organizáciám dosiahnuť zmenu. „Takmer všetko, čo robíme, je hmatateľné a viditeľné,“ hovorí Keith Yamashita. „Produktom“ väčšiny konzultačných firiem je často prezentácia v Power Pointe. V Stone Yamashita skôr čakajte simuláciu, podujatie alebo kreatívnu inštaláciu. Okolo roku 2002 Stone Yamashita oslovila firma Hewlett-Packard (HP). Ľudia vo vrcholovom manažmente si robili nádeje na získanie zákazky od Disneyho a požiadali Stone Yamashita, aby im pripravili návrh, v ktorom vyzdvihnú doterajší výskum firmy a ukážu, ako môže pomôcť Disneymu pri fungovaní zábavných parkov. HP, podobne ako iné technologické firmy, vo svojich laboratóriách uskutočňuje skvelý výskum, ktorého výsledkom však nemusí byť konkrétny materiálny produkt. Výskumníkov nadchýna príležitosť posúvať hranice technológie a vytvárať čoraz dokonalejšie produkty, zatiaľ čo užívateľ skôr hľadá produkty, ktoré sú jednoduché a spoľahlivé. Predstavy výskumníkov a zákazníkov sa nie vždy stretávajú.

„Prezentáciou“, s ktorou Stone Yamashita prišli, bola inštalácia na ploche takmer 560 štvorcových metrov. Yamashita ju opísal takto: „Vymysleli sme si tri generácie fiktívnej rodiny Ferrariovcov a vytvorili sme inštaláciu predstavujúcu ich život a návštevy v Disney Worlde.“

Hneď po vstupe ste sa ocitli v obývačke plnej rodinných fotografií. Kaž­dá ďalšia miestnosť predstavovala ich zážitky počas prázdnin v Disney Worlde. HP technológie im umožnili kúpiť si vstupenky, urýchlili vstup do parku a navyše im pomohli zarezervovať si stôl na večeru. Vďaka ďalšiemu technologickému výdobytku sa minimalizoval čas, ktorý museli čakať v rade na svoje obľúbené atrakcie. Keď večer prišli do svojej hotelovej izby, čakalo ich záverečné prekvapenie: v digitálnom ráme bola automaticky stiahnutá ich fotka z dráhy v Disney Worlde. A viete, čo je v pozadí tohto príbehu najzaujímavejšie? Popularitu inštalácie umocnilo aj to, že ľudia z iných oddelení sa začali pýtať: „Videli ste, akú skvelú vec robí tím z labákov? Vedeli ste, že niečo také dokážeme vyrobiť?“

Sme podnikatelia, a to je sila! Robíme dôležité veci, vieme sa rozprávať na mnoho vysokoodborných tém, ale akosi sme zabudli, že nám musia ľudia rozumieť... Som presvedčený, že niekedy na to, aby ste sa naozaj odlíšili a získali zaslúžený úspech a záujem, stačia dve veci: Nezabud­núť, že niekde v srdci nosíte najúžasnejšiu krajinu na svete a buďte na to hrdí. A nikdy nezabúdajte, že aj vy ste zákazníci a nie obyčajní! Tak nás skúste zaujať!

Autor: Alexander Cimbaľák
ACE enterprise Slovakia