Peter Červinka: „Online projekty a digitálny marketing sú nevyspytateľné.“

Prvým rozsiahlym portálom, ktorý spoluzakladal, bol v roku 2008 náučný video portál Akosatorobi.sk.
Od roku 2010 je zamestnaný v spoločnosti Ringier Axel Springer Slovakia na pozícii vedúceho oddelenia komerčných aktivít (head of commerce department) a je spolutvorcom e-shopov Kucharky.sk, iStanok.sk, Klobook.sk a projektu Casnaaplikaciu.sk. A práve o tom, ako sa „varili Kuchárky“, sa dočítate v nasledujúcom rozhovore.

Podarilo sa Vám rozbehnúť niekoľko zaujímavých internetových projektov vrátane úspešného e-shopu Kucharky.sk. Kde má vôbec človek začať, ak sa chce podujať na realizáciu podobného online portálu?

V prvom rade by mal mať nejaké skúsenosti v online biznise, napríklad z tvorby a prípravy nejakého projektu a samozrejme by mal mať dobrý nápad, obchodnú intuíciu či zaujímavý produkt, ktorý sa rozhodne predaváť cez internet. Niekedy je to aj o šťastí a príležitosti, akú som dostal ja vo vydavateľstve Ringier Axel Springer Slovakia, ktorého jednou z vízií bolo spustiť aj e-commerce projekty. Keďže spustiť a prevádzkovať internetový obchod nie je až také jednoduché, ako sa zdá na prvý pohľad, je dôležité mať už od začiatku po boku známych alebo partnerov so skúsenosťami v tejto oblasti, ak má človek ambíciu vytvoriť väčší projekt ako len garážový. Nesmiete zabudnúť ani na partnerov finančných, ak nemáte dostatok vlastných finančných zdrojov. Veľmi dôležité je na začiatku pripraviť informačnú architektúru projektu, to veľa ľudí zanedbáva, podľa mňa je to najdôležitejší dokument, ktorý už od začiatku ovplyvňuje úspešnosť e-shopu.

Čo je podľa Vás z hľadiska marketingu najdôležitejšie pri budovaní internetového obchodu?

Vybrať si zaujímavý a netradičný produkt, venovať sa poctivo od začiatku tvorbe značky (doména, názov, logo) a dizajnu obchodu. Výberu názvu a tvorbe loga Kucharky.sk sme sa venovali skoro 4 mesiace a niekoľko mesiacov sme tvorili aj dizajn
e-shopu. V súčasnosti je dostupných veľa služieb a nástrojov pre rýchlu tvorbu alebo nákup loga a dizajnu pre e-shop, ale potom nie ste až tak odlišní a rozpoznateľní. Ak sa obrátite na jednotlivcov alebo agentúry, ponúknu vám všetko rýchlo, lacnejšie ako iní a najlepšie. Neverte im. Vytvoriť niečo dobré potrebuje dostatok času, dosť financií a skúseností.

Myslíte si, že existuje návod, ako budovať dobrú značku a najmä ako ju dostať do povedomia?

Ak by existoval stopercentný návod, všetky značky by boli úspešné J, no na základe vlastných skúseností môžem odporučiť ponúkať všetky služby a produkty od začiatku kvalitne, vybudovať dobrý zákaznícky servis – počúvať zákazníkov a komunikovať s nimi úprimne, byť flexibilný a prispôsobovať sa požiadavkám zákazníkov, tým všetkým sa značka ľahšie dostáva do povedomia. Ak odhalia vaše nedostatky a neúprimnosť, hneď vám to zrátajú cez Facebook, Twitter a všetky dostupné sociálne či digitálne médiá.

A čo návratnosť? Ktoré z využívaných marketingových nástrojov sa ukázali ako najviac efektívne?

V našich e-shopoch boli najefektívnejšie kampane Google Adwords a kvalitné SEO. Nedá sa to zovšeobecnovať, pretože v iných e-shopoch môže fungovať niečo iné, ale treba testovať všetky nástroje digital marketingu a venovať sa dôsledne ich analýze. Vyžaduje to trpezlivosť.

Ktoré na druhej strane príliš účinné nie sú?

Taktiež sa môžem vyjadriť len k nástrojom, ktoré neboli účinné v našich projektoch. Je to Facebook, z pohľadu konverzií, lepšie to už je z pohľadu budovania značky. Ale aj Facebook má niekoľko nástrojov, ktoré sa javia lepšie z pohľadu konverzií, napr. sponzorované príbehy alebo reklamy z úspešných príspevkov. Pre mňa sú sklamaním aj niektoré porovnávače cien a ich služby. Zdá sa mi, že viac budujú svoje povedomie, ako pomáhajú e-shopom v predaji.

Čo ak firma nemá dostatok prostriedkov na rozsiahle mediálne kampane? Dá sa aj pri brandingu uplatňovať nízkonákladový marketing?

Ani naše projekty nemali rozsiahle mediálne kampane, ako by ste si mysleli. Samozrejme, že sme využívali médiá nášho vydavateľského domu, ale nie sú primárnym zdrojom výnosov či hlavným mediálnym priestorom na budovanie značky. Ako som už spomínal, určite odporúčam viesť kampane v Googli a Facebooku, kde máte peniaze pri PPC kampaniach pod kontrolou a nepotrebujete obrovské rozpočty. Aj zásielka/balík, ktorú posielame, je vhodným nástrojom pre branding, tiež pekná oblepovacia páska, vloženie darčeka, letáčika...

Na portáli Kucharky.sk sme mohli zaregistrovať aj promo pre knihu moderátora Pyca (Martin Pyco Raush). Aká bola Vaša spolupráca?

Spolupracovali sme pri predaji jeho prvej kuchárskej knihy „Moje jedlo“. Keďže je e-shop Kucharky.sk jediným špecializovaným e-shopom pre predaj kuchárskych kníh na Slovensku (ostatné e-shopy ponúkajú kuchárske knihy len v sekciách medzi ostatnými knihami...), nebolo potrebné nejako zvlášť prehovárať Pyca, aby sme ponúkali jeho knihu aj v našom e-shope. Sme presne tým, čo potrebujú všetci autori kuchárskych kníh. Dohodli sme sa na krátkej exkluzivite, potom sa jeho kniha predávala aj cez iné e-shopy.

Aké boli reakcie návštevníkov portálu na spoluprácu portálu s mediálne známou osobou?

Reakcie zákazníkov boli väčšinou pozitívne, ale ako to je zvykom na Slovensku, našli sa aj takí, ktorí sa vyjadrovali negatívne v zmysle, že hocikto je už kuchárom a hocikto napíše knihu... Spolupráca s Pycom sa osvedčila, pretože jeho prístup bol skvelý, profesionálny... nemal problém podpísať akékoľvek množstvo svojich kníh aj so špeciálnym venovaním, ktoré si niektorí zákazníci vyžiadali. Bez problémov spájal svoje meno so značkou nášho eshopu, výborne sa s ním spolupracovalo aj cez sociálne médiá, kde prepájal svoju fanpage s našou, zdieľal videá, príspevky a podobne...bol veľmi aktívny a tieto aktivity sa prejavili následne aj v predajoch.

Spolupracujete aj s ďalšími slovenskými celebritami?

V súčasnosti spolupracujeme aj s Adrianou Polákovou z Telerána, ktorá vydala kuchársku fotoknihu „Napečené s láskou“. V príprave je tiež spolupráca s Emmou a Emou Tekelyovými, na podporu predaja pokračovania ich bestselleru „ Sladkosti od ktorých sa nepriberá „ – Sladkosti od ktorých sa nepriberá 2.

Naším zámerom však nie je spolupracovať len s mediálne známymi ľuďmi, ale s každým, kto má chuť podporiť predaj knihy obojstranne. Chystáme aj spoluprácu s autormi, ktorí nie sú mediálne známi, ale sú napríklad odborníkmi v príprave zdravých dietnych jedál.

Máte nejaké odporúčania, čo robiť, ak chce firma nájsť vhodnú tvár pre svoju značku?

Nemyslím si, že je potrebné mať za každú cenu pre svoju značku vhodnú tvár. To nerobíme ani my. Musí to byť logické, uveriteľné a zrozumiteľné prepojenie, Pyco či Adriana Poláková napísali a vydali kuchársku knihu, preto sme s nimi spolupracovali.

Ako ste na tom so sociálnymi médiami? Na čo ľudia najviac reagujú a naopak, čo ich veľmi neupúta?

Máme na Facebooku svoju fanpage a začíname pracovať aj Pinterestom. Na čo ľudia reagujú? Práve na najobyčajnejšie príspevky, zverejnili sme jednoduchý recept na prípravu zázvorového čaju niekedy v zime a dosiahol niekoľkotisíc lajkov, zdieľaní. Ešte väčší úspech malo zverejnenie jednoduchého receptu na prípravu dezertu zo sušienok Bebe, ktorý v domácnostiach ľudia dávno poznajú a pripravujú...mal 6 000 lajkov a skoro 13 000 ľudí si ho zdieľalo. Počet fanúšikov sa zvýšil takmer o 10 000 ľudí...ak by sme pripravili špeciálnu kampaň na získanie fanúšikov, určite by sme taký efekt nedosiahli. Online projekty a digitálny marketing sú nevyspytateľné, veľmi rýchlo a často sa všetko mení, vyvíja ...aj preto ma stále baví pracovať na týchto projektoch.

Zhovárala sa: Dagmar Bleyová,
foto archív P. Č.