Jej zakladateľ Pavol Konštiak ju založil v septembri roku 1990. Dnes spoločnosť oslavuje svoje 25. výročie na trhu a svoje portfólio neustále rozširuje. Šéf firmy tvrdí, že za úspechom je predovšetkým odvaha riskovať, vôľa ísť za svojim cieľom, ale aj kus šťastia.

„Svoje podnikanie som založil na tom, že po revolúcii bol hlad po tovaroch zo zahraničia a ja som sa spojil s rakúskou firmou Radlberger, ktorá vyrábala nealkoholické nápoje. Chcel som odtiaľ doviezť 23 kamiónov, no u nás ešte nebola vnútorná konvertibilita – podnikateľ si vtedy nemohol kúpiť zahraničnú menu. Vtedajšia vláda však sľúbila, že od 1. 1. 1991 už bude možné nakupovať aj zahraničné devízy a ja som všetko vsadil na túto kartu. A oplatilo sa. Išlo o môj prvý obchod, bez akýchkoľvek skúseností,“ hovorí dnes Pavol Konštiak.

V prvých 3 rokoch svojej existencie doviezla firma vyše 1 000 kamiónov plných nealko nápojov z Radlbergeru, na ktoré získala exkluzívny kontrakt v bývalej ČSFR. V začiatkoch Pavol Konštiak najazdil na svojom aute ročne cez 70-tisíc kilometrov; sám bol predajcom, ale aj obchodným zástupcom. Po istom čase už mohol zamestnať prvého zamestnanca a následne si prenajal na Zlatých pieskoch v Bratislave svoj prvý „krecht“ (provizórna budova)...

KON - RAD sa dnes hrdí sieťou interných a externých obchodných zástupcov, ktorí operujú na území celého Slovenska. Spoločnosť denne zásobuje priamymi rozvozmi približne 600 odberateľov, okrem zákazníkov, ktorí nakupujú v maloobchodnej predajni osobne. Ktorý míľnik firmy považuje Pavol Konštiak za kľúčový?

„Zaujímavý bol pre firmu rok 2009. Ekonomika prepadla, prišla kríza a po ziskovom roku 2008 som si uvedomil jednu vec – boli lacné peniaze a lacné stavebné firmy. Uskutočnili sme rozhodnutie, že firmu postavíme na vyššiu kvalitatívnu úroveň. Nebolo to jednoduché, v roku 2010 sme spolu s manželkou začali stavať nový sklad za prevádzky. Ten, kto niečo podobné nezažil, to sotva pochopí,“ vysvetľuje.

Pavol Konštiak teda zvolil inú stratégiu ako možno väčšina firiem na Slovensku – po vypuknutí krízy „neprepol na úsporný režim“, ale udržal počet zamestnancov a navyše investoval do kompletnej rekonštrukcie budov KON - RAD-u.

„Ani v tom čase mi nechýbala odvaha. Dnes máme zrejme najmodernejší sklad potravín, aký na Slovensku je. Máme vyše sto kamier, vlastné výpočtové stredisko, vlastný systém,“ podčiarkuje. „Keď to porovnám s minulosťou, znie to až neuveriteľne. V 90. rokoch sme mali s manželkou v našom petržalskom byte v spálni obrovskú ´kopírku´, na ktorej som do noci rozmnožoval kópie dokumentov a za prvý fax som zaplatil neuveriteľných 60-tisíc korún,“ spomína.

„Nikdy som nechcel byť najlacnejší, ale poskytovať najlepší servis – ten je dôležitý. A samozrejme, nemožno zabúdať na spoľahlivosť,“ reaguje v súvislosti s vybudovaním si dôvery u svojich odberateľov a zákazníkov.

Apropo, expanzia zľavových portálov či akciových cien nielen v maloobchode sa neraz odrážajú na správaní spomínaných zákazníkov. Aký teda je slovenský zákazník? Čo preferuje? Je cena preňho vždy rozhodujúca alebo už uvažuje inak?

„Žiaľ, cena je dnes u konečného spotrebiteľa rozhodujúca, kvalita neraz nerozhoduje. Napríklad, len 10 % škôl na Slovensku kupuje slovenskú hydinu, lebo je lacnejšia. My sami sebe škodíme, zvykli sme si totiž nakupovať iba najlacnejšie. RTVS by mala plniť aj edukatívnu funkciu v zmysle výchovy spotrebiteľa – vhodné by boli relácie, v ktorých by sa spotrebiteľ dozvedel o svojich právach, ale aj pochopil, prečo kupovať slovenské výrobky.“

KON - RAD dnes charakterizuje Pavol Konštiak ako rodinnú firmu s malou fluktuáciou. „Vo firme pracujeme s manželkou, zamestnané sú v nej obe moje dcéry. Viac ako dve desiatky zamestnancov zo 180 sú s nami od úplného začiatku. Mnohých zamestnancov sme si vychovali a sú nám verní doposiaľ. Cieľ firmy je, aby KON - RAD zostal dôležitým hráčom na vnútornom trhu – chceme robiť väčší import a väčší export. Stále treba mať na zreteli, že export slovenských výrobkov podporuje slovenskú ekonomiku.“

„Firmu som budoval s tým, že je to môj život, chcem, aby si do budúcna naďalej zachovala čistý štít, čisté meno,“ uzatvára Pavol Konštiak.

Ing. Pavol Konštiak, PhD. (58)

  • Počas svojej pracovnej kariéry mal iba dvoch zamestnávateľov – spoločnosť Zdroj, š.p., a KON - RAD.
  • Do Zdroja nastúpil v roku 1980 ako referent. O dva roky sa stal vedúcim oddelenia organizácie prevádzky. Od roku 1984 do roku 1986 vo funkcii vedúceho veľkoobchodnej prevádzky manažoval 240 zamestnancov.
  • Ako riaditeľ prevádzky spoločnosti Zdroj, š.p., pracoval v rokoch 1986 – 1990.
  • V roku 1990 založil vlastnú spoločnosť KON - RAD, kde je generálnym riaditeľom už 25. rok.
  • Je prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu SR.
  • Taktiež zastáva post viceprezidenta Republikovej únie zamestnávateľov.
  • Je členom Vedeckej rady Obchodnej fakulty Ekonomickej univerzity v Bratislave a členom výkonného výboru Sekcie obchodu a delegát BRK Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory
  • Od roku 2007 zastupuje Filipínsku republiku na území Slovenskej republiky ako jej honorárny konzul.