Už 20 rokov sa venujem aktívnej práci v oblasti vzdelávania dospelých. Sprevádzam na ceste k úspechu korporácie, ale i malé podnikateľské subjekty, pracujem s vedúcimi pracovníkmi, ale aj s radovými špecialistami a taktiež s obchodníkmi.

V priebehu tejto doby som sa zameriaval na jednu kľúčovú oblasť, a to motivácia pracovníkov. Verím a mám overené, že človek môže dosiahnuť svoje ciele, či už ekonomické alebo šťastie, spokojnosť v živote všeobecne, alebo iné, konkrétne ciele, len ak má v sebe naštartovaný motor, ak je motivovaný. Motiváciu mu potom môže okolitý svet i on sám znižovať, kaziť alebo naopak posilňovať.

A to posilňovanie – to bola moja téma! To, čo ženie ľudí ďalej, čo ich udržuje v tempe, čo dokonca toto tempo zvyšuje. Čo má teda človek robiť, aby v dnešnej dobe plnej zmien, či už v nárokoch okolia, ale tiež v dobe nástupu nových technológií všetko ustál a zvládol? Dôležité je, aby nebol len REaktívny, ale aj PROaktívny. Aby zmeny nielen prijímal a reagoval na ne, ale aby nimi aktívne žil, ba dokonca ich aktívne vytváral.

V tomto duchu som sa i ja rozhodol venovať novému smeru vzdelávania, ktorý je prepojený práve na fenomén 21. storočia – internet. A pretože som vo svojej praxi pracoval veľmi často v obchodníckom svete, toto prepojenie mi prišlo zmysluplné, pripadalo mi ako veľká výzva, ktorú som sa rozhodol spracovať. Aktívne ju uchopiť a previesť do života. Čo to znamená konkrétne?

Vzdelávanie totiž prešlo taktiež svojím vývojom. Najprv bolo v rukách nadriadeného, majstra, ktorý učil svojich tovarišov. Neskôr s vynálezom kníhtlače sa objavila tlačená forma, kde sa ľudia mohli dostať sprostredkovaným skúsenostiam niekoho druhého tým, že ich čítali. Potom sa objavili na scéne učitelia, ktorí už neboli priamymi majstrami odboru, ale pomáhali učiť sa a prinášali sprostredkované skúsenosti, hovorím o lektoroch. Vzdelávanie prostredníctvom internetu? I keď sa na prvý pohľad môže zdať pasívne, práve v poslednej dobe sa objavuje fenomén aktívneho vzdelávania v dištančnej podobe. Ľudia sedia síce doma, ale sú zapojení nielen tým, že si pozrú nejaký edukačný rozvojový program, ale interaktívne môžu doň vstupovať – formou online diskusií, zúčastňovať sa webinárov, kde priamo v kontakte s lektorom, ktorý je na druhom konci krajiny, môžu rôzne témy preberať, cvičiť, a tým sa posúvať. Rozhodol som sa teraz o túto skúsenosť s vami podeliť a verím, že vám bude na prospech, nech už budete na ktorejkoľvek strane jej realizácie – či ako aktívni účastníci alebo možno aj ako realizátori takého programu.

Čo to vlastne Radosť z predaja je?

Radosť z predaja je program, ktorý má jednoduchú výstavbu – neplatená časť a platená časť. Tematicky je vystavaný v duchu myšlienky nielen predať nejaké informácie a vzdelávať tým príjemcov, ale priniesť i motiváciu, radosť tým, že sme dali k dispozícii komukoľvek na internete možnosť pozrieť si príbeh fiktívneho smoliara, Petra Smolíka, alebo predajcu, obchodníka, ktorý je neskúsený, robí jednu chybu za druhou alebo možno je skúsený, ale i tak je plný omylov, nedorozumení a nesprávnych návykov.

Bavili sme sa! Bavili sme sa pri tomto natáčaní, bavili sme sa nielen pri vytváraní týchto scén, situácií, ale i pri reakciách ľudí, ktorí nás v komentároch upozorňovali na ďalšie a ďalšie chyby, ponúkali nám svoju reflexiu toho, čo sme im predkladali. Petr Smolík nastavil určité zrkadlo všetkým obchodníkom, ktorí pôsobia v oblasti priameho predaja, či už oslovujú jednotlivcov alebo firmy.

Program sa po obsahovej stránke dotýka celého obchodného cyklu od prípravy pred obchodným stretnutím cez jeho začatie, analýzu potrieb, mapovanie situácie klienta cez predkladanie ponuky, argumentáciu, presvedčovanie, ďalej zvládanie námietok až po uzavretie samotného predaja. Špecialitou tohto zamerania bolo aktívne prepojenie s dnešným svetom, konkrétne s možnosťami, ktoré prináša digitálny svet obchodníkovi. V neplatenej časti dostal možnosť frekventant tohto kurzu pozrieť si 4 videá a 4 webináre, v následnej platenej časti pokračoval program ďalšími 8 časťami a 12 webinármi.

Po podnikateľskej stránke sme k programu pristúpili ako ku komplexnému projektu: so 4 partnermi z oblasti marketingu, digitálnych technológií, obchodnej sféry a oblasti vzdelávacieho know-how sme vytvorili spoločnú víziu a zámer a stanovili si jednotlivé činnosti, ktoré je treba na realizáciu tejto vízie urobiť. Naším zámerom nebolo len dosiahnuť ekonomický zisk, ako to býva pri natáčaní väčšiny podnikateľských projektov, ale získať cennú skúsenosť v tejto relatívne novej oblasti. Súčasne pre nás bola mottom samotná radosť z tohto programu, ktorú sme chceli priniesť i jeho účastníkom.

Celý projekt nám všetkým skutočne priniesol radosť.

Boli sme úspešní teraz už nielen po stránke finančnej, ekonomickej, ale i v oblasti naplnenia vyššie uvedených psychologických cieľov. Týmto pocitom nás napĺňajú spätné väzby, reakcie všetkých účastníkov ako v neplatenej časti, tak i v časti platenej. Ľudia sa radovali z toho, že boli odhalené ich chyby, chyby v minulosti alebo chyby v súčasnosti, ľudia sa tešili z toho, akou pútavou formou sú všetky videá vytvorené a zrealizované. Oceňovali hĺbku, do ktorej sme šli nielen v komentároch, diskusiách, ktoré sme aktívne viedli, ale i vo webinároch, kde sme rozoberali určité dáta. Kritické hlasy, ktoré sa zriedka vynorili, pre nás boli inšpiráciou
a potvrdením toho, že sme na správnej ceste. Prekvapením pre nás bola šírka pozitívnej odozvy. Ani tí najoptimistickejší z nás nečakali takú prevahu pozitív nielen k obsahu, ale i k forme samovzdelávacej akcie.

Kvalita, úroveň videí, na tej sme si dávali predovšetkým záležať. Aby sme sa od konkurencie odlíšili, konkrétne, aby náš vzdelávací program nebol len statickým zachytením lektora pred tabuľou alebo pred knižnicou uňho v pracovni. Práca v exteriéroch, striedanie scén – aranžmán, obsahová pestrosť, striedanie dvoch lektorov, dvoch rôznych štýlov a svetov, ktoré boli pevne prepojené svojím cieľom a svojou témou pre každý diel. Aktívna práca s pracovným zošitom, bez ktorej by vzdelávacia akcia bola len zábavným výletom do sveta obchodníckych zručností.

Radosť z predaja pre nás jednoznačne znamená posun do 21. storočia. A nielen pre nás. Táto ambícia posunúť i obchodníkov do 21. storočia sa podarila. Z veľkého množstva spätných väzieb vyberáme teraz tie, ktoré sa dožadujú väčšieho prepojenia činnosti obchodníka s digitálnym svetom, respektíve platformou internetu ako pomocníka pre jeho akvizičnú a kontraktačnú činnosť. Už v tejto chvíli premýšľame
o aplikácii tohto projektu do iných obchodných i neobchodných sfér, dokonca i do iných trhov, iných jazykov.

Prajem vám, aby ste naďalej vo vašom živote neboli Smolíkmi, ale boli sami sebou, obchodníkmi, ktorí sú hrdí na svoje meno, svoj produkt, svoju ponúkanú komoditu a taktiež na svoje úspechy. A hlavne, prajem vám, aby všetky vaše úspechy boli sprevádzané radosťou. Teším sa na stretnutie na stránkach www.garnetpeers.sk.