Najčastejšie chyby pri online podnikaní

Vyvarujte sa zbytočným, často fatálnym chybám, ktoré môžu ohroziť váš biznis!

Chyby pri tvorbe webovej stránky alebo e-shopu

Ak už webové stránky prevádzkujete a vytvárate nové, chyba č. 1 je nechať starý web expirovať. Pôvodné webové stránky si ponechajte a využite ich napríklad ako podpornú stránku. Ak webové stránky potrebujete vytvoriť, môže sa stať, že sa rozhodnete pre nevhodného dodávateľa, čo dokáže poriadne zatočiť s vaším rozpočtom. Často sa stretávame s novými klientmi, ktorí sa na základe odporučenia od známych rozhodli pre programovanie webových stránok na mieru, ale nakoniec zistili, že pre fungovanie e-shopu podľa ich predstáv bohato postačí aj prenájom redakčného systému. Tak či onak, predtým, než sa definitívne rozhodnete, skúste myslieť aj do budúcna. Web budete predsa potrebovať inovovať. Ste si istý, že viete, ako to budete realizovať? Poznáte všetky funkcie dodávateľom ponúkaného riešenia vašich stránok alebo e-shopu? Časté sú taktiež extrémy, kedy klienti kvôli malichernostiam typu zarovnanie obrázka o 1 bod doprava spustenie webu odkladajú. Druhá skupina klientov sú tí, ktorí sa zasa so spustením webu príliš ponáhľajú a už včera bolo pre nich neskoro.

Chyby v SEO aktivitách

Skopírované texty, či už od dodávateľa produktov alebo od konkurencie, nie sú žiaduce. Rovnako ani „podpultové“ praktiky v SEO. O tie sa našťastie postarajú aktualizácie vyhľadávača Google. Neberte SEO len ako jednostrannú aktivitu týkajúcu sa optimalizácie vo vyhľadávačoch, orientujte sa napr. aj na sociálne siete, blogy, porovnávače tovaru a získavajte relevantné spätné odkazy. Neskočte na lep prvému podvodníkovi, ktorý sa vás bude snažiť presvedčiť o tom, že vám za krátky čas garantuje prvé miesta vo vyhľadávačoch. Je to absolútny nezmysel, nielen vzhľadom na meniaci sa algoritmus vyhľadávačov. SEO je beh na dlhú trať.

Chyby v použiteľnosti

Nepodceňujte význam použiteľnosti webu. Aj keď budete skalopevne presvedčení, že vaše webové stránky sú tie naj, overte si najprv vaše teórie v praxi – otestujte, ako s nimi pracujú reálni používatelia. Zachovajte si objektivitu! Vy váš web poznáte veľmi dobre, zdá sa vám dokonalý, preto môžete mať problém vcítiť sa do úlohy používateľa, ktorý ho navštívi po prvýkrát.

PPC kampaň dokáže síce zázraky,
ale nezakryje nekvalitný web.

Chyby v copywritingu

Pri tvorbe obsahu nezabúdajte na kľúčové slová a dôležité frázy. Privádzajú vám na stránky nových návštevníkov a taktiež informujú fulltextové vyhľadávače o obsahu na webovej stránke. Nezabudnite, že obsah tvoríte pre návštevníkov webu, nie pre vyhľadávače, preto to so zakomponovaním keywords zbytočne nepreháňajte! Uvedomte si tiež, že obsah, ktorý je vhodný pre vaše letáky alebo iné propagačné materiály, nemusí byť v rovnakom kontexte vhodný pre web. Je dôležité, aby ste mali jasne stanovené, čo chcete daným textom dosiahnuť. O akú výzvu k akcii má ísť – objednanie produktu, prihlásenie k odberu noviniek mailom, odoslanie formulára... Vystríhajte sa zbytočne dlhých, nezaujímavých textov. Ak už potrebujete zverejniť rozsiahlejší obsah, využívajte tzv. biele miesta, oddychové zóny, kedy si zrak čitateľa oddýchne, ďalej obrázky, kotvy alebo hypertextové odkazy.

Chyby pri budovaní dôveryhodnosti webu

Na dôveryhodnosti určite nepridá nevkusný dizajn webovej stránky alebo e-shopu, rovnako ani neadekvátny obsah. Potenciálneho zákazníka nezaujíma, že vo vašom poňatí sú vaše webové stránky tie naj-naj-naj, jeho názor je vo väčšine prípadov diametrálne odlišný. Rovnako si nevybudujete dôveryhodnosť ani v prípade, že návštevníci nenájdu na vašich stránkach to, čo deklarujete v PPC inzeráte alebo v reklame. Držte sa hesla: „Content is king!“ – „Obsah je kráľ!“ Dbajte na logickú štruktúru a aktuálnosť obsahu, optimálne zahustenie obsahu kľúčovými pojmami, sekciu s častými otázkami, obchodnými podmienkami, prípadne fotogalériou vašej pobočky, skladu alebo pracovníkov, referenciami a samozrejme – sekciou KONTAKT atď.

Chyby pri prevádzke a rozvoji webu

Najzákladnejším faux pas je, ak ponúkate neaktuálne informácie. Titulnú stránku vám „hyzdia“ napr. informácie o aktuálnom podujatí z roku 2012 alebo vianočné prianie a PF vašim zákazníkom.

To, že sa z vášho webu stávajú tzv. mŕtve stránky, signalizuje napríklad:

  • nedostatok finančných prostriedkov na zaplatenie aktualizácie
  • nedostatok kapacít na realizáciu potrebných zmien alebo nezaškolený personál
  • viaznuce firemné procesy – zodpovedná osoba nie je vhodná na manažovanie takýchto činností
  • nesledovanie štatistík návštevnosti, úspešnosti webovej stránky alebo reklamných kampaní a nevyhodnocovanie údajov, rovnako aj fakt, že priebežne nevyhodnocujete vykonané zmeny
  • zlá komunikácia so zákazníkmi, fanúšikmi a followermi na sociálnych sieťach
  • bezradné kopírovanie úspechov konkurencie – nie všetko, čo sa vydarilo konkurencii, musí zaručene priniesť úspech aj vášmu webu!

Chyby v online reklame

Pred začatím reklamnej kampane si vypracujte alebo nechajte vypracovať marketingový plán. Ten by vám mal poskytnúť odpovede aj na otázky typu, aká je moja cieľová skupina, čo jej chcem ponúknuť, akým spôsobom, aké marketingové stratégie použijem, koľko ma budú jednotlivé kroky stáť a iné. Investujte už na začiatku podnikania, pri spustení webovej stránky alebo e-shopu, nečakajte až na ten svetlý okamih, kedy sa vám začne dariť. V každom prípade by ste si mali vedieť vyhodnotiť, koľko vás stojí reálny zákazník. Efektívne vyhodnocovanie je aj v tomto prípade základ úspechu. Online reklama ponúka široké spektrum možností, neupínajte sa preto len k zaručenej PPC reklame, skúste aj kampane na sociálnych sieťach, affiliate marketing alebo ak vám ide predovšetkým o budovanie povedomia o značke, tak aj online médiá. Pri honbe za novými zákazníkmi ale nezabúdajte na vašu existujúcu zákaznícku platformu, odmeňte svojich stálych zákazníkov napr. zľavou na ďalší nákup alebo drobnosťou k objednávke nad určitú hodnotu.

Chyby v správe PPC

PPC kampaň dokáže síce zázraky, ale nezakryje nekvalitný web. Ak cieľová stránka, tzv. landing page, nespĺňa základné kritériá, môžete investovať obrovské sumy a napriek tomu sa úspech nedostaví. Dbajte preto na správnu a prehľadnú štruktúru stránky, maximálnu dostupnosť webu, čo najjednoduchší nákupný proces a iné dôležité aspekty úspechu PPC reklamy. Využívajte čo najviac možností PPC reklamy – PPC nie je len o textových inzerátoch, ale napr. aj o kontextovej reklame na partnerských webových stránkach (videoreklama, bannery). V rámci merania návratnosti investícií merajte aj čas strávený správou kampaní. Rovnako sledujte aj nákupné cesty vašich zákazníkov, aby ste sa im mohli pripomínať napr. prostredníctvom remarketingu. Merajte aj celkové hodnoty objednávok, nastavte si meracie kódy na vlastné, reálne zistené hodnoty. Všetky dáta, ktoré získate vyhodnocovaním PPC kampaní, archivujte a aplikujte na vašich stránkach – zahustite napr. titulnú stránku aj kľúčovými pojmami, ktoré vaši zákazníci najčastejšie zadávajú vo vyhľadávači.

Chyby pri linkbuildingu

Budovanie spätných odkazov nie je o tom, že si vymeníte s partnerským webom ikonku s hypertextovým odkazom na váš web. Ide aj o tzv. interné prelinkovanie webu. Odkazujte v texte na ďalšie sekcie, kde o danej problematike informujete. Je potrebné uvedomiť si aj fakt, že v tomto prípade nevíťazí kvantita nad kvalitou. Získavajte len kvalitné spätné odkazy – z vyhľadávačov, z porovnávačov tovaru, zo sociálnych sietí, z podporných stránok, z blogov a pod.

Chyby v analýze návštevnosti

Dôležité je, aby ste si zvolili vhodný nástroj na meranie návštevnosti. Našim klientom odporúčame začínať vždy s Google Analytics, ktorý je jednoduchý a prehľadný. Následne už práca s nameranými hodnotami ide ľahko. Ak sa vám stane, že konkrétna kampaň sa neukázala v danom čase ako efektívna, nehádžte flintu do žita! Kampaň dočasne pozastavte a s odstupom času sa k nej môžete vrátiť (možno postačí len drobná úprava).

Podnikať na webe bez jedinej chybičky sa vám možno nepodarí, ale nezúfajte! Nik učený z neba nespadol. Veď na vlastných chybách sa učíme najlepšie.

Autorka: Jana Kalašová