Kúpou značky sa nezačnú sypať peniaze

Momentálne je na Slovensku otvorených 17 Subway reštaurácií. Okrem Bratislavy, kde ich je 11, sú po jednej v Trnave, Nitre, Žiline, Banskej Bystrici, Košiciach a v Senci. V horizonte ďalších mesiacov sa plánuje otvorenie ďalších reštaurácií v Bratislave, pri Banskej Bystrici, Martine a na východe Slovenska. „V týchto, ale aj iných mestách hľadáme naďalej franchisingových partnerov. Záujemcov si veľmi starostlivo vyberáme, napriek tomu v poslednom období registrujeme zvýšený záujem o zakúpenie licencie Subway. Spolupracovať chceme s najlepšími,“ podotkol Matej Varga.

Každý záujemca o franchising si podľa neho musí v prvom rade uvedomiť, že franchisingové podnikanie so sebou na jednej strane prináša veľké výhody, avšak nevyhnutne má aj svoje zápory. K výhodám patrí overené know-how, sila značky a podpora pri každom jeho kroku:

„Veľa ľudí si mylne myslí, že si kúpim Subway alebo nejakú značku, dám si logo nad reštauráciu a začnú sa mi sypať peniaze. Týmto ľuďom vysvetľujem, že asi nie sú na správnom mieste a nebudeme spolupracovať, lebo nechceme oberať jeden druhého o čas a peniaze.“

Prekonaný ďalší míľnik

Značka pritiahne ľudí, ale gro práce spočíva na pleciach franchisanta ako majiteľa. „Mnohé odborné publikácie uvádzajú, že franchising je najmä o marketingu a samozrejme o ľuďoch, ktorí do neho vstupujú. Tu nie sme v USA, kde všetci Subway poznajú,“ doplnil Matej Varga. Reštauráciám, ktoré robia lokálny marketing, sa podľa neho darí lepšie. Vedia podchytiť svoju komunitu ľudí na rozdiel od centralizovaného marketingu.

Víziou Subway je byť jednotkou v rámci kvality zákazníckeho servisu, ale aj v počte reštaurácií. Celosvetovo cieľ počtu reštaurácií splnili v roku 2011, kedy mala spoločnosť viac otvorených reštaurácií ako ktorýkoľvek jej konkurent. V roku 2013 sa jej podaril ďalší míľnik, a to otvorenie 40-tisíc reštaurácií vo svete a zároveň 4-tisíc v Európe. V tomto roku dosiahol Subway ďalší míľnik, a tým je otvorenie reštaurácie s číslom 45-tisíc. Na Slovensku máme rovnaký plán, aj keď časovo neobmedzený. Vychádzame z faktu, že viac reštaurácií napomáha poznateľnosti značky a zároveň je pre zákazníka pohodlné mať vo svojom okolí Subway reštauráciu,“ upresnil ďalej Matej Varga.

Tam, kde by ste Subway netipovali!

Reťazec Subway je známy otváraním pobočiek na netradičných lokalitách. Medzi ne patria priestory, kde by našinec neočakával bežnú reštauráciu. Ide o čerpacie stanice, vysoké školy, kasína, letiská, diaľničné odpočívadlá, autoumývarne a v Spojených štátoch amerických dokonca i kostoly. V tomto roku otvoril Subway prvú netradičnú lokalitu aj na Slovensku – a to v seneckom Aquaparku.

Ako sa vyvíja dopyt zákazníkov po rýchlom občerstvení na Slovensku? Badať v ňom nejaké odlišnosti oproti cudzine? „Zákazníci na Slovensku vyžadujú vysokú kvalitu a často celkovo vyšší štandard než v západnej Európe. Už si nevyberajú len podľa ceny, ale podľa kvality produktov, avšak napriek tomu i cena stále hrá dôležitú úlohu pri rozhodovaní, ktorému produktu dajú prednosť. Do popredia sa stále viac dostáva otázka zdravšej alternatívy rýchleho občerstvenia a čerstvosti produktov, kde si dovolím tvrdiť, že sme jednotkou na trhu,“ uzavrel zástupca značky na Slovensku.


Foto: Archív M. V. a Subway