Hodnoty firmy vychádzajú z hodnôt ľudí, ktorí ju vedú

Ak zakladateľ firmy nájde vhodného nástupcu, je to šťastie, ak ho nájde v rodine, je to malý zázrak. Otec a syn, obaja Mikulášovia, dlhodobo riadia úspešnú softvérovú firmu, a pritom zachovávajú chladné hlavy a dobré vzťahy. Pred rozhovorom ich zastihnem v družnej priateľskej debate. Neodolám otázke, či majú recept na úspech v rodinnom podnikaní, 23 rokov totiž fungujú v spoločnom biznise. Starší Mikuláš je zaskočený a začne sa smiať. Očividne rýchly recept na úspech nemá. Vraj mám napísať, že stratil reč a necháva hovoriť mladého. Mladší pobavene odpovedá, že recept na úspech neexistuje, ani v YMS. Všetko je súhra snahy, tvrdej práce celého tímu a šťastných okolností. Keď zvážnie, hovorí, že je veľmi rád, že otec po revolúcii zariskoval a založil vlastnú firmu.

  • Ako ste sa dostali k spoločnému biznisu?

M. Szapu ml.: Do podnikania sme išli celá rodina – otec, mama, ja a sestra. Staré pravidlo hovorí, že ideálny počet partnerov je jeden, v našom prípade to vyšlo v počte dvaja (smiech). Prešli sme však dlhými debatami, kým sme zladili spoločné predstavy. Podarilo sa nám to a určite k tomu prispel aj generačný rozdiel. Možno keby som bol o 10 – 15 rokov starší, išiel by som vlastnou cestou. Vtedy som bol chalan po škole, ktorý nemal skúsenosti a chcel sa učiť.

  • Začínali ste po revolúcii, z rôznych generácií, ako to vyzeralo?

M. Szapu st.:Prevádzkové a geografické systémy pred dvadsiatimi rokmi na Slovensku neexistovali, tvorili sme ich sami. Väčšina firiem sa orientovala na ekonomické systémy, my sme poskytovali IT pre technicky zameraných používateľov.

M. Szapu ml.: Otec mal päťdesiat, ja dvadsaťdva. Otec mal skúsenosti z predošlého pôsobenia v energetike, ja som mal nadšenie. Vážim si, že otec sa spoľahol na juniora. Keď sme po čase začali zamestnávať prvých zamestnancov, tiež sme hľadali čerstvých absolventov, pretože iba tých sme si mohli finančne dovoliť. Brali sme ľudí priamo zo školy, po škole, ktorí nemali skúsenosti, no učili sa rýchlo a boli nadšení pre všetko. Pravdepodobne k tomu prispela aj pozitívna klíma po roku 1989.

  • Pracovali ste pre Čechov, Nemcov aj Arabov, aký softvér ste im dodávali?

M. Szapu ml.:Zistili sme, že ak sa chceme ako špecialisti na výklenkovom trhu ďalej zlepšovať, potrebujeme ísť do zahraničia. Po roku 2000 sme už mali kvalitných a skúsených ľudí a začali sme hľadať príležitosti v zahraničí. Do Dubaja a do Prahy sme dodali navigačné a geografické systémy, v Nemecku sme sa podieľali na navigačnom softvéri pre majstrovstvá sveta vo futbale. Keď sme však v tom čase navigáciu ponúkali v Bratislave alebo v iných slovenských mestách, tak sa smiali, že potrebujú peniaze na stavanie obchvatov a diaľnic. Navigácia sa u nás začala riešiť len nedávno, skrátka sme predbehli dobu.

M. Szapu st.:Mali sme aktivity aj na Ukrajine. Dva roky sme chodili do Donecka, pripravili sme krásny projekt na správu rizika a bezpečnosti plynovodu, ktorý už bol na spadnutie. Mali sme veľkú výhodu, pretože veci, ktoré pre nás boli samozrejmé, tam vôbec nepoznali. Ale vzhľadom na politickú nestabilitu počas Oranžovej revolúcie projekt padol a na pokračovanie sme nemali energiu.

  • Po desiatich rokoch oživujete komunikáciu cez konferencie. Prečo?

M. Szapu ml.: Celoslovenské konferencie na geografické a technické systémy sme robili medzi prvými na Slovensku, desať ročníkov od 1997 do 2007. Tento rok tradíciu obnovujeme. Máme úplne nový koncept a partnerstvo svetových technologických firiem, vďaka ktorým sa geopriestorové systémy posúvajú vpred. Myslím, si že partnerstvá a komunikácia sú základným kľúčom k dosahovaniu výsledkov v súčasnom svete. Chceme prispieť k tomu, aby sa na Slovensku netvorilo na zelenej lúke, aby sa využívali dobré a zaujímavé projekty zo zahraničia. Je to o inšpirácii zo zahraničných skúseností, o učení sa od ľudí, ktorí už niečo dosiahli a pomôžu nám neopakovať ich chyby.

U nás platí, že sme vytrvalí bežci na dlhé trate,
viac pracujeme ako rozprávame a spoločne dosahujeme svoj cieľ.

  • Ste menšia slovenská firma, ale dlhodobo spolupracujete s partnermi ako Microsoft, IBM či Google.

M. Szapu st.:Na začiatku 90. rokov v tejto oblasti fungovalo asi dvadsať firiem. Ostali tri. K niektorým rozpadom prispeli egá partnerov, ktoré spôsobili konflikty, iné sa neprispôsobili zmenám, ktoré v IT nastali. Chceli vyvinúť vlastný produkt a predávať ho lacnejšie, pretože zahraničné licencie boli veľmi drahé. Lenže dlhodobo udržať vlastný kvalitný systém je veľmi náročné. Kvôli rýchlym zmenám v technológiách, technickej podpore aj meniacim sa nárokom zákazníkov.

M. Szapu ml.: Je pravda, že firmy, ktoré majú 50 pracovníkov, sú klasifikované ako malé podniky. No aj v takomto počte sa dajú realizovať významné projekty. Naším cieľom je dodávať spoľahlivé korporátne riešenia. Preto sme pozerali po silných partneroch, ktorých technológie sme si osvojili, zanalyzovali a určili, pre ktorého zákazníka sú vhodné. A to nielen z pohľadu technológií, ale aj z pohľadu ľudského zastúpenia. Pretože ako zákazník si môžete zaobstarať úžasný produkt, no ak máte technickú podporu na inom kontinente, máte problém. Preto máme vždy podporu partnerov lokálnu, na Slovensku alebo v Česku, zo začiatku sme ju mali v Rakúsku. Dlhodobo vyvíjame riešenia nad technológiami Oracle, Microsoft, IBM, Intergraph a ESRI a s ich lokálnymi zastúpeniami robíme dodnes. No spolupracujeme aj s firmami, ktoré ponúkajú niečo nové. Uvedomujeme si, že ak mal niekto dobré technológie pred pätnástimi rokmi, dnes ich už mať nemusí. Preto máme zmluvu napr. s Google pre oblasť Google Maps a využívame aj open source riešenia.

  • Dnes sa všetko sťahuje na tablety, mobily, robíte to aj vy?

M. Szapu ml.: Revolúciu v geografických systémoch urobili Google Maps a Bing. Vďaka nim dnes už každý používateľ PC, tabletu alebo smartphonu jednoduchý GIS systém použil. Musím priznať, že tieto používateľsky jednoduché systémy aj nás inšpirovali pri tvorbe súčasných verzií systémov pre našich zákazníkov. Myšlienku mať korporátny systém jednoduchý a rýchly ako Google sa nám podarilo úspešne zrealizovať. Samozrejme, že naši zákazníci používajú posledné verzie našich systémov aj na tabletoch alebo mobiloch. Ako IT firma musíme byť stále technologicky na špici. Keď sme pred desiatimi rokmi robili navigácie, boli sme medzi prvými, dnes sme zase medzi prvými napr. na cloude. Máme riešenia, ktoré neinštalujeme zákazníkom na ich počítače, ale nachádzajú sa na serveroch na Slovensku alebo v zahraničí. Uvedomujeme si, aké neuveriteľné výhody cloud prináša z hľadiska prístupu, rýchlosti, funkčnosti a dostupnosti. Sú to veci, ktoré sú skryté, bežný používateľ ich nerieši a viac-menej ho nezaujímajú. Je však preňho dôležité, že sa k svojim aplikáciám dostane zo všetkých zaria­dení, ktoré má k dispozícii. Či už je to desktop, laptop, tablet alebo telefón, súkromný alebo firemný.

M. Szapu st.: Aj v minulosti sme používali mobilné počítače, ale boli to veľké, robustné a voči nárazom odolné tzv. toughbooky. Nedajú sa porovnať s tým, čo je na trhu teraz.

Aj rozdiel medzi našimi prvými riešeniami a tým, čo vidím teraz, je obrovs­­ký – nielen v spôsobe, akým boli naprogramované a fungovali, ale aj v šikovnosti, intuitívnosti a dizajne.

  • Tvoríte softvér a riadite firmu plnú „ítéčkárov“, sú tam nejaké špecifiká?

M. Szapu st.: Ja som predovšetkým celému tímu vďačný za prácu, ktorú každý deň odvedú. A verím, že väčšina ľudí sa najradšej riadi sama. Rád som vyberal ľudí z formálneho zaradenia a vytváral pracovné tímy mimo štruktúry. Vždy riešili konkrétny technický problém a po jeho vyriešení sa rozpustili. Ľudia v dočasnom tíme si spomedzi seba sami vyprofilovali lídrov, ktorí vedeli tím viesť až do vyriešenia úlohy.

M. Szapu ml.: Na tvorbu dobrého riešenia, ktoré zákazníkovi prinesie pridanú hodnotu, treba celý rad odborníkov – analytikov, projektových manažérov, obchodníkov, dizajnérov aj vývojárov. Takže to zďaleka nie je len o IT špecialistoch. Ale áno, IT ľudia sú kasta, presne ako sa o tom hovorí. Od vzniku IKT sa tu zgrupovali najlepšie mozgy, vytvorili si vlastnú reč a vlastné spôsoby. Sú to ľudia veľmi inteligentní, u ktorých často prevažuje racio nad citmi. Sú často dostatočne tvrdohlaví a vďaka svojej inteligencii veľa vecí pragmaticky vyargumentujú. Je veľmi zaujímavé s nimi pracovať (smiech).

  • Ako teda pracujete?

M. Szapu ml.: V našom prípade sa ukázalo, že dôležitejšie ako jednotlivé hviezdy sú tímy ľudí, ktorí sa navzájom dopĺňajú. Sledujeme osobnostné charakteristiky každého človeka a skladáme tímy tak, aby v nich bolo viacero typov ľudí. Vizionár, ktorý vie, kam smerujú technológie, navrhne realizáciu tak, aby bol náš produkt „IN“ aj o pár rokov. Koordinátor, ktorý zastreší komunikáciu so zákazníkmi a partnermi a hlavne zaistí, že sa projekt zrealizuje načas. K tomu realizátorov, ktorých je menej počuť, lebo termíny nepustia. Ak by však svoju prácu nespravili dobre, projekt by sa nikdy nezrealizoval. Preto je to u nás o tímovej spolupráci a dopĺňaní sa. To však neznamená, že vo firme netreba mať výrazných ľudí, ktorí sa vedia presadiť. Mám na to vzorček, ktorý by mal platiť. IQ plus EQ by malo byť väčšie ako ego. Pretože ak ego prebije IQ aj EQ, tak vám takýto úžasný človek firmu komplet rozbije a so slovami „aj tak tu nič nefunguje“ odchádza. Mali sme pár charizmatických vizionárov, no výsledky neprišli ani po rokoch. V súčasnosti YMS tvoria skúsení profesionáli, správni ľudia, ktorí pasujú na svoje pozície a fungujú vo firemnom orchestri tak, aby sme na svoje výsledky mohli byť pyšní.

  • Ľuďom v IT sa často dáva nálepka „suchárov“, ktorí sa nevedia poriadne baviť. Ako to je u vás?

M. Szapu st.: Ja by som to určite netvrdil. Nezabudnem na oslavu mojej šesť­desiatky, kedy sa kvôli našej hlučnej zábave v hoteli poriadne nevyspala slovenská dorastenecká futbalová kvalifikácia a na ďalší deň dosiahla na ihrisku nelichotivý výsledok.

M. Szapu ml.: Začínali sme ako samí mladí ľudia, veľmi radi sme oslavovali a robili „teambuildingy“. Niekedy nás odmietali znovu pustiť do zariadenia, v ktorom sme rok predtým oslavovali jeden z našich úspechov. Stávalo sa, že sme počas teambuildingu stratili kolegov, ktorí sa vrátili o pár dní a nikto vrátane nich netušil, kde vlastne boli (smiech). Ale firma dozrela a s ňou aj jej ľudia. Teraz sme skôr firmou zrelých tridsiatnikov/štyridsiatnikov, oslavy sa menia na rodinné dni s deťmi, výlety a stanovačky. Páči sa mi, ako firma zreje a mení sa. Na druhej strane však dávame pozor, aby neprezrela a aby v nej dobrodružný duch ostal aj naďalej. Prijímame mladých ľudí, aby sme posilnili invenciu a nadšenie, ktoré do firmy prinášajú.

  • Ak by ste mali pomenovať dôležité firemné hodnoty, ktoré vyznávate, ktoré by to boli?

M. Szapu st.: Hodnoty firmy vychádzajú z hodnôt ľudí, ktorí ju vedú. U nás platí, že sme vytrvalí bežci na dlhé trate, viac pracujeme ako rozprávame a spoločne dosahujeme svoj cieľ.

M. Szapu ml.: Doplnil by som ešte pravidlo neustáleho zlepšovania, ktorého sa snažím držať. Keď sa na seba pozrieme na Silvestra, tak by sme mal byť o niečo lepší ako sme boli na začiatku roka. Všetky tieto hodnoty, ktoré by som nazval skôr ľudskými ako firemnými, sú vo vnútri firmy hlboko zasadené a prenášajú sa ďalej na všetkých kolegov. Firemná stratégia nie je to, čo je napísané, ale to, ako sa každý deň správame.

  • Stojí vzťah otec a syn dve dekády v biznise na spoločných hodnotách?

M. Szapu ml.: Určite. Naše šťastie je však aj v tom, že ja som sa chcel učiť a otec ma chcel učiť. Veľakrát sa stane, že ten starší nechce odovzdať svoje skúsenosti, necháva si ich pre seba, chce byť doživotne jednotkou. Mladší zase majú v dvadsiatke pocit, že všetko vedia a zvládnu aj bez poučovania. Otec mi svoje skúsenosti odovzdať chcel, naučil ma všetko, čo vedel a ja som mu za to vďačný.

M. Szapu st.: Jeden profesor raz napísal, že najväčší zázrak je, keď otec dokáže odovzdať firmu synovi. Ja s ním na 110 percent súhlasím.

Foto: archív YMS