Možno povedať, že je na Slovensku franchising rozšírený a populárny?

Netrúfam si povedať, že franchising je na Slovensku vyslovene populárny. Vlastne nie je tu ani tak rozšírený ako vo vyspelejších európskych krajinách a v USA. Možno však konštatovať, že populárne sú niektoré franchisingové koncepty, ako napr. Subway, McDonad´s či Yves Rocher.

Sú Slováci naklonení voliť tento druh podnikania?

Slováci franchising už „objavili“, spoznávajú ho a dokonca aj začali využívať. A to nielen ako franchisanti, teda ako užívatelia zahraničných konceptov, ale aj ako tvorcovia vlastných konceptov. Na Slovensku už úspešne pôsobia a expandujú viaceré pôvodné slovenské franchisingové koncepty. Slovenská franchisingová asociácia podporuje ich vznik a rozvoj, v súčasnosti poskytujeme konzultácie a poradenstvo viacerým franchisingovým projektom z oblasti gastronómie, obchodu aj fitness.

Aký je trend vo franchisingu a v čom sú jeho hlavné pozitíva?

Trend k voľbe tohto druhu podnikania motivuje samotný život. Na Slovensku je to totiž v podnikaní tak, že keď je (schopný) majiteľ firmy na prevádzke prítomný, tak to funguje, ak tam nie je, tak nastane zvyčajne problém s organizáciou, kvalitou služieb, s kasou aj s obratom. Ak teda má nejaký podnikateľ svoj podnikateľský koncept alebo biznis overený v úspešnej prevádzke a plánuje expanziu, je pre neho výhodné použiť moderný, progresívny systém organizácie a riadenia externých prevádzok – a tým je práve franchising. Franchising je výhodný pre obidve strany, teda pre poskytovateľa (franchisora) aj užívateľa franchisingu (franchisanta). Najmä pre začínajúcich podnikateľov sa všetky úskalia podnikania ľahšie a s menším rizikom prekonajú, ak sa pri zriaďovaní novej vlastnej prevádzky neučia len na vlastných chybách metódou pokus – omyl, ale ak využijú skúsenosti a podporu seriózneho partnera a overeného konceptu.

V ktorých segmentoch biznisu možno franchising použiť?

Franchising ako metódu podnikania je možné v praxi použiť takmer vo všetkých segmentoch biznisu. Najčastejšie sa využíva v gastronómii, obchode a v službách. Formálne ide v podstate o obchodný zmluvný vzťah medzi poskytovateľom franchisingu (franchisorom) a jeho užívateľom (franchisantom), ktorého predmetom je poskytnutie licencie na jeho používanie. Záujemca si môže vybrať v rámci záujmovej oblasti svojho budúceho podnikania zavedenú a úspešnú značku, ktorá ponúka svoje overené know-how v rámci franchisingového konceptu alebo licencie. Franchising pre užívateľov franchisingovej licencie znamená podstatné zníženie rizika podnikania.

Je táto podnikateľská metóda vhodná aj pre toho, kto nikdy žiadny biznis nerobil?

Ten, kto nikdy žiadny biznis nerobil, asi nebude mať motiváciu a ani predpoklady, aby začínal

seriózne a vážne podnikať. Užívateľ franchisingovej licencie (franchisant) pre každý konkrétny segment a druh prevádzky musí totiž spĺňať určité kritériá. Nie každý uchádzač má na to predpoklady alebo možnosti. Dôležité je, aby si každý budúci franchisant vybral takú oblasť podnikania, pre ktorú má motiváciu, vzdelanie, odborné a kvalifikačné predpoklady, komunikačné a rečové vybavenie. Niekedy však ani vysoká škola nestačí. Treba počítať s tým, že počas celého podnikania sa bude musieť stále učiť, sledovať trh a hľadať nové možnosti a nápady. Aj šťastie, ktoré sa vždy hodí, praje najmä pripraveným. Pokiaľ nejde o mimoriadny talent na podnikanie, je dobré si to najprv skúsiť ako zamestnanec na prevádzke franchisora. Jednak človek získa aj pohľad „z druhej strany“, ale najmä neoceniteľné znalosti, praktické skúsenosti a prehľad. Úplne ideálne by bolo, ak sa pracovník postupne prepracuje z najnižších pozícií na manažérsku, z ktorej je už len krôčik k samostatnému podnikaniu. Túto fázu treba využiť aj na získanie potrebných osobných kontaktov, prípadne na výber a testovanie budúcich obchodných partnerov.

„Cena licencie závisí od hodnoty značky, ekonomickej
efektívnosti a návratnosti predmetného biznisu.“

Od čoho závisí úspech vo vlastnej franchisingovej prevádzke?

Podnikanie vo vlastnej franchisingovej prevádzke je rehoľa, je to poslanie, ktorého naplnenie nemá limity pracovnej doby. Iste, je to závislé aj od šikovnosti a schopnosti jednotlivca, ako si dokáže zorganizovať a zoptimalizovať svoj pracovný režim a rozdeliť prácu svojim zamestnancom. Pokiaľ sa podnikateľ vloží do trpnej pozície osobnej obete pre svoj biznis, tak nech radšej nepodniká. Franchisingové podnikanie je ako nevesta, ktorá si žiada celého partnera, jeho motiváciu, peniaze aj lásku. Franchisant by mal podnikať v oblasti, ktorá ho baví a potom to nebude pre neho osobná obeť, ale potešenie – ako tá nevesta. (smiech)

S akými vstupnými či ďalšími nákladmi musí počítať ten, kto sa pre franchising rozhodne?

Prvý vstupný náklad pre franchisanta je kúpa samotnej franchisingovej licencie. Jej cena závisí od hodnoty značky, ekonomickej efektívnosti a návratnosti predmetného biznisu. Od týchto ukazovateľov sa odvíjajú aj franchisingové a licenčné poplatky. Konkrétna výška sumy za licenciu môže byť od niekoľko tisíc eur až po sumu s viacerými nulami.

Do druhej skupiny nákladov patrí investícia na vybudovanie a zriadenie franchisingovej prevádzky, teda na obstaranie všetkých prostriedkov a podmienok potrebných na realizáciu finálneho produktu franchisingu. Patria sem hmotné i nehmotné veci, napr.: predajňa franchisingovej prevádzky alebo náklady na jej zriadenie, kancelárske a prevádzkové priestory, technika, softvér, ale aj náklady na prvé zavážanie tovaru a pod. Tieto náklady si väčšinou franchisant financuje na vlastný účet, najlepšie z vlastných zdrojov, pretože úverové zdroje zvyšujú riziko podnikania. Niektoré veci môže franchisor priamo poskytnúť franchisantovi za úhradu (napr. prenájom priestorov, suroviny, polotovary) alebo bezplatne (napr. špeciálny softvér, marketing, odbornú pomoc a školenia).

Všetky náklady na realizáciu franchisingu, teda na jej prípravu aj prevádzku, je potrebné vopred poznať, počítať s nimi a teda si ich naplánovať. Plán financovania nákladov na zriadenie a realizáciu franchisingovej prevádzky musí byť súčasťou biznis plánu predmetného podnikateľského zámeru, ktorým sa overuje jeho návratnosť a ekonomická efektívnosť. Až po overení požadovaných ukazovateľov, naprojektovaním celostného ekonomického modelu prevádzky sa podpisujú zmluvy (teda franchisingová, licenčná, nájomná). Spravodlivo však treba priznať, že určité podnikateľské riziko ostáva v každom biznis pláne. Najdôležitejšie je „trafiť“ správny odhad odbytového potenciálu danej prevádzky, teda podľa možnosti čo najpresnejšie odhadnúť jej budúci reálny obrat.

Ako zdroje financovania na zriadenie novej franchisingovej prevádzky sa preferujú vlastné zdroje, pretože z hľadiska optimalizácie rizika budúceho podnikania sú najbezpečnejšie. Pri financovaní nákladov na zriadenie franchisingovej prevádzky je možné využiť aj lízing (napr. na kúpu technológie, áut, zariadenia) alebo úvery. Tieto však zvyšujú riziko podnikania, pretože banky požadujú väčšinou neprimerane vysoké garancie a úroky. Okrem toho nová firma bez histórie ani nemá šancu bankový úver za primeraných podmienok získať.

A čo združené (spoločné) financovanie?

Áno, aj to je ďalšou z možností. Preto vznikajú obchodné spoločnosti, ktoré plnia funkciu franchisanta, kde spoločníci sa na počiatočný kapitál „skladajú“ v pomere svojich obchodných podielov. Toto je ale pre začínajúcich podnikateľov jedno z prvých veľkých úskalí reálneho podnikania. Problém spočíva v tom, že po čase jednotliví spoločníci môžu mať iný význam a prínos pre firmu, ako je ich pomer vstupného kapitálu v základnom imaní spoločnosti, ale aj rôzne názory na rozdelenie zisku a investovanie do rozvoja firmy a podobne.

Jednou z častých otázok tých, ktorí do franchisingu plánujú vstup, je najmä výber vhodného konceptu. Podľa akého kľúča postupovať?

Treba si zodpovedať tri jednoduché otázky: Čo by ma bavilo, čo viem robiť (na čo si trúfam) a na čo mám (kapitál). Odpovede na tieto otázky každému pomôžu pri výbere konkrétneho konceptu. Ak si neviete vybrať z viacerých podobných konceptov alebo sa Vám javí ponuka poskytovateľa konceptu príliš komplikovaná, radi pri výbere a pri jednaní s poskytovateľom licencie poradíme (Slovenská franchisingová asociácia – www.sfa.sk).

Z niektorých strán sa ozývajú hlasy, že takéto podnikanie je prevažne pre tých, ktorí majú pomerne slušný kapitál. Možno financovať franchising aj úverom z komerčných bánk?

Samozrejme, každý „špás“ niečo stojí. Každé štandardné podnikanie spravidla vyžaduje nejakú vstupnú investíciu. Treba si ale vždy vopred overiť, či výška vstupného kapitálu bude primeraná a efektívna. Dôležitý je výpočet návratnosti vloženej investície. Ak sú tieto parametre výhodné, takýto projekt je možné čiastočne dofinancovať aj z bankového úveru. Každá banka si ale vyhodnotí predmetný projekt podľa vlastných kritérií.

„Nepriaznivé podnikateľské prostredie u nás je zrejme príčinou,
prečo viaceré zahraničné koncepty svoje plány
na Slovensku nerealizujú.
"

Ako je to s legislatívou? Na čo si dať pozor, čoho sa vyvarovať?

Franchising je štandardné podnikanie v reálnom podnikateľskom prostredí, pričom kvalita podnikateľského prostredia priamo ovplyvňuje úspešnosť existencie a rozvoja každého podnikania, teda aj franchisingu. Pre franchising platí všeobecne celá platná legislatíva a obchodné právo.

Podnikateľské prostredie na Slovensku sa nám ani po voľbách zatiaľ reálne nezlepšuje, neznižuje sa byrokratická záťaž podnikateľov ani daňové a odvodové zaťaženie firiem. V oblasti personálnej politiky stále komplikuje podnikanie obmedzenie flexibility pracovnej sily v dôsledku „sociálnych“ úprav Zákonníka práce a tiež aktuálne úpravy v daňovom systéme (licencie). Významným negatívnym faktorom ovplyvňujúcim kvalitu podnikateľského prostredia je aj nízka a nepredvídateľná vymožiteľnosť práva. Hlavnou príčinou právnej aj daňovej neistoty sú najmä časté nesystémové zmeny v predpisoch, ich nejednoznačnosť, nedostatky, účelové zmeny stanovísk daňových a správnych orgánov, nepredvídateľnosť a rozporuplnosť súdnych rozhodnutí.

Nepriaznivé podnikateľské prostredie je zrejme aj príčinou, prečo viaceré zahraničné koncepty, ktoré už dlhšiu dobu ohlasujú vstup na slovenský trh, svoje plány nerealizujú. Masívnejší vstup zahraničných franchisingových konceptov na slovenský trh možno preto predpokladať až po vytvorení priaznivejších podmienok pre podnikanie a tým aj pre rozvoj franchisingu.

Franchising sa formálne realizuje ako zmluvný obchodný vzťah medzi poskytovateľom a užívateľom franchisingu. Franchisingová zmluva je základný a najdôležitejší dokument vo vzťahu medzi franchisorom a franchisantom, ustanovujú sa v nej podmienky franchisingu, najmä práva a povinnosti franchisora i franchisanta vrátane finančných. Licenčná zmluva ustanovuje právo a povinnosť užívateľa franchisingu na používanie ochrannej známky (loga) poskytovateľa.

Ako si ošetriť zmluvný proces?

Vzhľadom na to, že franchisingová zmluva a súvisiace dokumenty sú pomerne rozsiahle právne akty, je nutné ich pred podpísaním starostlivo vyhodnotiť. Najmä franchisant by si mal uvedomiť, že je podnikateľ, ktorý podniká vo vlastnej firme, na vlastný účet a na vlastné riziko. Musí si teda vopred zvážiť vlastnú zodpovednosť za všetky právne úkony, ktoré vykoná, najmä také, ktoré majú pre neho významný dosah a následky. Takýmto úkonom je aj podpísanie franchisingovej zmluvy.

Každý zmluvný proces má svoju postupnosť a pravidlá. Dôveryhodný franchisingový koncept môže poskytovať iba dôveryhodný a seriózny franchisor. Preto v prvom rade je treba overiť jeho bezúhonnosť, povesť a právny subjekt, ktorý bude formálnym poskytovateľom licencie a zmluvným partnerom vo franchisingovej zmluve. Ochranná známka (logo) konceptu poskytovateľa by mala byť riadne zaregistrovaná na Úrade priemyselného vlastníctva SR, pretože to podmieňuje platnosť licenčnej zmluvy na právo používať ochrannú známku pre franchisanta.

Ďalším znakom je členstvo daného konceptu v SFA. Franchisingový koncept, ktorý možno pokladať za dôveryhodný, spĺňa aj kritériá pre riadne členstvo v Slovenskej franchisingovej asociácii. Totiž, ak chce byť franchisingový koncept členom SFA, musí ho jeho poskytovateľ úspešne prevádzkovať v SR počas obdobia minimálne jedného roka v minimálne jednej pilotnej prevádzke. Výnimka sa môže uplatniť pre známe a overené zahraničné značky, ktoré svoju dôveryhodnosť dokázali svojím dlhodobým úspešným pôsobením v zahraničí. V takýchto prípadoch však môže byť problémom domáci master – franchisor, ktorý kúpi licenciu od známej značky pre celú SR a následne ponúka licencie na zriadenie jednotlivých prevádzok lokálnym užívateľom.

V každom serióznom franchisingovom koncepte sú ekonomické podmienky franchisingu, teda franchisingové poplatky, nastavené primerane. Mali by byť úmerné ekonomickej efektívnosti, ziskovosti a návratnosti prevádzky. Rád by som upozornil, že dôveryhodnosť ľubovoľného franchisingového konceptu nie je možné posudzovať na prvý pohľad, najmä podľa farebnosti, dizajnu a prepracovania ponukových prospektov a prezentácií, pretože často práve menej seriózne koncepty si dajú záležať na pútavom a exkluzívnom marketingu.

Kde možno získať fundované informácie o franchisingu na Slovensku?

Prvou adresou je Slovenská franchisingová asociácia. SFA je jediným oficiálnym reprezentantom franchisingu na Slovensku, rešpektuje Etický kódex franchisingu prijatý Európskou franchisingovou federáciou, ktorej je riadnym členom. Dôležitým cieľom SFA je podpora rozvoja franchisingu na Slovensku a informovanie odbornej verejnosti o jeho výhodách. SFA poskytuje poradenstvo pri vzniku a rozvoji franchisingových konceptov vo všetkých segmentoch podnikania. Členmi SFA sú overené a úspešné koncepty pôsobiace na Slovensku. Významnou úlohou asociácie je tiež zastupovať a presadzovať hospodárske, spoločenské a politické záujmy svojich členov. SFA spolupracuje s uznávanými odborníkmi, od ktorých je možné získať fundované informácie o franchisingu na Slovensku.

Ste prezidentom Slovenskej franchisingovej asociácie. Akú plní úlohu na trhu, aké sú výhody vstupu do asociácie?

Okrem výhod odborného poradenstva a pozitívnej propagácie vašej značky sa stanete členom klubu, v ktorom sú významné svetové značky. Môžete sa nechať inšpirovať veľkými, známymi a úspešnými konceptmi. Vieme pomôcť s tvorbou, aplikáciou a marketingom konceptov. V neposlednom rade dávame garanciu, že naším riadnym členom je iba seriózna firma. Členmi SFA sú napríklad koncepty Yves Rocher, Natur House, Norbi update, Subway alebo Re/Max. Zo slovenských konceptov sú to napr. Pizza Mizza, DirectReal, Archeus, ale aj pôvodný slovenský koncept starostlivosti pre seniorov Slnečný dom. Ide o top ošetrovateľské zariadenie s nadštandardnými službami. Ďalším príkladom je napr. ekologický koncept pojazdného ambulantného predaja kvalitnej kávy Coffe Brothers. Je to tiež slovenský koncept, ktorý zaznamenal v krátkom čase veľký úspech a najnovšie plánuje expanziu aj v zahraničí. Naša asociácia jeho tvorcom poskytla poradenstvo pri tvorbe franchisingovej zmluvy. Práve poradenstvo patrí medzi významné činnosti našej asociácie. Napr., ak máte záujem o kúpu master – franchisingu zo zahraničia, môžete sa stať naším členom a otvoria sa vám dvere do našich partnerských servisných členských subjektov. Spolupracujeme s niekoľkými advokátskymi kanceláriami, ktoré sa zameriavajú na franchising a právo v tomto podnikaní.

  • Ing. Jozef Šétaffy
    Vyštudoval Vysokú školu ekonomickú, odbor riadenia priemyselných odvetví. Pred r. 1989 pracoval v štátnom podniku ZPP ako vedúci odboru investičnej výstavby. V r. 1991 založil a viedol stavebnú a obchodnú spoločnosť INVESTA. Od r. 2007 je predsedom predstavenstva spoločnosti GastroNet a.s., Bratislava, ktorá je majiteľom značky a franchisingovou centrálou gastronomického reťazca Pizza Mizza. Od r. 2011 je členom predstavenstva SFA a v r. 2013 bol zvolený do funkcie prezidenta SFA.


Foto: Archív J.Š.