Čo Vás donútilo začať podnikať v cestovnom ruchu? Ktorý podnet bol pre Vás kľúčový?
Už odmalička bolo cestovanie mojou veľkou láskou, bolo to vzrušenie z poznávania nového, nepoznaného a po páde železnej opony a možnosti cestovať do celého sveta bola moja voľba povolania jasná – založiť si vlastnú cestovnú kanceláriu a spojiť príjemné s užitočným a ponúkať to ďalej svojim klientom ako zážitok, nadobudnutú energiu, z ktorej ťažím mnohé týždne a mesiace.

Aký je dnešný cestovateľ? Čo sa podľa Vás za posledných 10 rokov v jeho preferenciách zmenilo?
Dnešný cestovateľ je zrelší, jazykovo zdatnejší, vie sa vo svete pohybovať s omnoho väčšou istotou, program cesty má naštudovaný vopred, potrpí si na kvalitu služieb a aj bohatosť a rôznorodosť programu, itinerára a vie ohodnotiť kvalitu ubytovacích zariadení a stravy, je náležite kritický a vyžaduje si služby, úroveň, ktorú si vopred zaplatil v cene zájazdu.

Možno predpovedať, o aké lokality bude v blízkej budúcnosti veľký záujem? Je zrejmé, že to závisí od viacerých faktorov. Od ktorých najviac?
Žiaľ, tu je odpoveď jednoznačná – od bezpečnosti – a to bude prvoradé pri výbere destinácie, preto sa z veľkých diaľok vraciame späť do Európy a okrem najviac navštevovanej krajiny Chorvátska to bude Bulharsko, ale aj talianske a španielske ostrovy a pevnina a výnimkou nebude ani naša domovina, Slovensko a veľa Slovákov bude tráviť dovolenku „doma“ u nás na Slovensku alebo v Čechách a okolitých krajinách.

Trend zážitkových dovoleniek je na vzostupe. Čím to je, že Slovákom už nestačí more a pláž, ale túžia si odniesť zo zahraničia prevažne zážitky a skúsenosti?
Je to odrazom doby a spôsobu práce, kedy prevláda sedavé zamestnanie a záťaž na psychiku a mozog a ľudia necestujú len za oddychom, ale hlavne za aktivitami, za zážitkami, aby si vyčistili hlavu a nemuseli rozmýšľať o práci, ale aby si dobili vnútorné baterky novými skúsenosťami z rôznych krajín, miest a nadobudli tak pocit šťastia a radosti a nového prílevu energie na niekoľko týždňov až mesiacov. Trendom je jedna „väčšia“ dovolenka počas roka a viac kratších dovoleniek, víkendových pobytov, poznávacích a oddychových zájazdov.

"U nás je trend last minutových dovoleniek, 
ale veľakrát sú väčšie zľavy práve pri first minute."


Na Západe je bežné, že seniori si doprajú dovolenku niekoľkokrát ročne. Ako je to na Slovensku? Sú naši dôchodcovia aktívni cestovatelia a dovolenkári?
Áno, západná Európa je známa tým, že seniori si počas aktívneho odpočinku na dôchodku doprajú cestovanie a sama som mala skúsenosť a pripravovali sme program a zájazdy pre seniorov zo Škandinávie, kedy dôchodcovia autobusom precestovali celú Európu.

Žiaľ, aj cestovanie v zrelom veku je odrazom životnej úrovne krajiny a naši dôchodcovia by aj cestovali radi, ale finančné možnosti im to nedovolia. Ale už aj u nás sú rôzne zvýhodnené seniorské pobyty, ktoré využívajú mnohé dôchodcovské kluby – či už k moru alebo do hôr a najviac asi využívajú špeciálne pobyty pre nich určené v slovenských kúpeľoch, kde spájajú príjemné s užitočným a je to na podporu nielen zdravia, kondície, ale aj udržanie si mladého ducha.

Aký je trend last minute-ov a first minute-ov – možno určiť, čo uprednostňujú Slováci viac?
My odporúčame rodinám s deťmi využívať first minute ponuky, kde sú zvýhodnené ceny na deti, niekedy dokonca len za povinné poplatky, omnoho väčší výber hotelov a naplánovanie si dovolenky vopred a zaplatenie zálohy, ktorá sa veľakrát pohybuje len ako 10 % z celkovej ceny.

Stále je však u nás trend last minutových dovoleniek, ktoré sú zaujímavé, ale veľakrát väčšie zľavy sú práve pri first minute. Veľakrát klienti dostanú voľno na poslednú chvíľu, tak hneď sadnú za počítač a prostredníctvom internetu hľadajú dovolenku, ale veľakrát je všetko tak vypredané, že je to ako hľadanie ihly v kope sena. Ja som viac zástanca dovoleniek first minute.

Ceny leteniek sú vďaka charterovým spoločnostiam stále dostupnejšie. Na druhej strane – aj ceny leteniek do zámoria idú dole. Aký je podľa Vášho názoru výhľad? Trúfnete si odhadnúť cestovanie v budúcnosti? Budeme napríklad lietať do New Yorku „na otočku“ – na predĺžený víkend?
Je to možné, že to budú takzvané výlety na otočku, lebo vieme, že dnešný svet, technika sa zrýchľuje a zdokonaľuje – a to sa odráža aj na spôsobe cestovania, niekedy je to až na škodu, že je to v takej rýchlosti a zhone. Ja si myslím, že takto to pôjde ešte niekoľko rokov, ale príde trend, že ľudia budú už unavení z toho neustáleho zhonu, spomalia a budú vyhľadávať pokojnejšie miesta v súlade s prírodou a budú viac relaxovať a meditovať a tu nastane zlom, že človek prestane napodobňovať techniku a začne sa viac zameriavať na zmysly a hodnoty. Ale možno sa mýlim.

Za ostatný čas sme boli svedkami krachu niekoľkých cestovných kancelárií. Čo bolo podľa Vás hlavnou príčinou ich zániku? Ako sa udržať „nad vodou“?
Žiaľ, je to spôsobené vo veľkej miere politickou a ekonomickou situáciou hlavne v arabskom svete a mnoho cestovných kancelárií, ktoré boli zamerané roky na tieto destinácie, doplatilo na to, že klienti z bezpečnostného hľadiska prestali vyhľadávať tieto krajiny a začali cestovať inde. Cestovné kancelárie, ktoré mali zaplatené garancie za hotely a zájazdy leteckých prepravcov nepredali, museli vyhlásiť bankrot.

Samozrejme aj medzi cestovnými kanceláriami sa nájdu špekulanti, ktorí nie sú odborníci a založili si tieto subjekty v cestovnom ruchu len s cieľom zisku a nevedia, čo je všetko potrebné zabezpečiť pre zorganizovanie zájazdov a služieb, ktoré s tým súvisia.. A dostali sa do kolotoča neplatenia hotelom, prepravcom a nespokojným klientom, ktorí v týchto prípadoch na svoju vytúženú dovolenku neodcestovali a vymáhali si peniaze za zájazd. A nie je žiadnym tajomstvom, že tieto peniaze boli použité na iné účely ako na pokrytie nákladov na služby, ktoré si klienti zaplatili.

Ale našťastie trh sa pomaly čistí od takýchto „špekulatívnych“ podnikateľov a cestovnému ruchu sa venujú subjekty, ktoré svoju prácu vykonávajú zodpovedne a na prvom mieste je u nich spokojnosť klienta a splnené priania a túžby cestovateľov.

Vaša cestovná kancelária sa prezentuje ako špecialista na Nemecko. Čo je hlavnou atrakciou Vašej cestovnej kancelárie?
Na základe dhoročných kontaktov a skúseností s touto u nás ešte neprebádanou a neznámou krajinou z hľadiska cestovateľskej destinácie sme sa začali špecializovať na krajinu Nemecko, ktorá je bohatá nielen na históriu, nádherné mestá, hrady a zámky, prírodu, panenské pláže a nespútané more, množstvo aktivít spojených so športmi, či zimnými alebo letnými, s kulinárstvom a tradíciou piva a vína, zábavné a tematické parky, ktoré získavajú prvenstvá a ocenenia vo svete, ako aj známa kvalita poskytovaných služieb a primerané ceny.

Toto všetko ponúka Nemecko a našou úlohou, ktorú robíme s veľkou radosťou, je predstavovať a ponúkať turistickú destináciu Nemecko v tomto duchu a smere ako krajinu za rohom, kde je možné stráviť nádhernú dovolenku plnú zážitkov z objavovania nového, nepoznaného. Ťažko povedať, čo je našou atrakciou, ale asi sú to zábavné a tematické parky, lyžovanie, hrady a zámky a aktívne pobyty pri mori spojené s cyklistikou a vodnými športmi.

Ktoré méty sú pre Vás a Vašu spoločnosť prioritou pre tento rok?
Našou každoročnou métou je maximálna spokojnosť a naplnenie túžob a snov našich klientov, sprostredkovanie nezabudnuteľných zážitkov a budovanie si naďalej dobrého mena a osobnej značky ako cestovná kancelária a samozrejme z toho podnikateľského hľadiska viac klientov smerujúcich do Nemecka za poznaním a zážitkami. Samozrejme, okrem Nemecka ponúkame aj všetky ostatné destinácie pre všetky druhy klientely, ale našou prioritou okrem individuálnych cestovateľov je firemná klientela.

Alena Hrehušová

zakladateľka a majiteľka cestovnej kancelárie Orbis AH
vášnivá cestovateľka
filantropka, ktorá vidí v ľuďoch to dobré
milovníčka kníh, histórie, dobrých filmov a hudby, prírody
matka dvoch dospievajúcich dcér
zamilovaná do života a všetkého, čo súvisí s pozitívnym pohľadom
človek, ktorý vyhľadáva dobrú spoločnosť spojenú s príjemnými rozhovormi, vínom a kulinárskymi zážitkami
stále zvedavá a túžiaca nachádzať nové, nepoznané a prijímať výzvy v živote a plniť si sny a aj sny druhých