Novelizácia zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty od 1. 1. 2016 obsahuje 38 zmien týkajúcich sa celkom 24 paragrafov a v rámci novelizácie tohto zákona boli doplnené tri nové paragrafy. Priblížime najvýznamnejšie zmeny, ktoré sa v praxi najčastejšie vyskytujú.

Zmeny v ustanoveniach o registračnej povinnosti zdaniteľnej osoby sa týkajú dobrovoľného žiadateľa o registráciu za platiteľa dane podľa § 4c ods. 1, ktorý nezaplatil alebo čiastočne zaplatil stanovenú zábezpeku určenú správcom dane. Takéhoto žiadateľa správca dane nemal povinnosť do 21 dní zaregistrovať. V súvislosti s § 4c Zábezpeka na daň sa vypúšťa celý odsek 5 tohto paragrafu.

Od 1. 1. 2016 bude správca dane povinný zaregistrovať aj dobrovoľného žiadateľa o registráciu za platiteľa dane, ktorý nezaplatil daňovú zábezpeku (dobrovoľný žiadateľ, ktorý nedosiahol za posledných kalendárnych 12 mesiacov obrat 49 790 €), treba však upozorniť na to, že nesplatenú zábezpeku správca dane eviduje voči platiteľovi dane ako daňovú pohľadávku. Tieto zmeny sa týkajú žiadostí o registráciu, ktoré boli podané po dátume 31. 12. 2015.

V súvislosti z uvedenými zmenami sa od 1. 1. 2016 vypúšťa zo zákona aj ustanovenie § 4c ods.1 písm. d), z čoho vyplýva, že správca dane už nebude vyžadovať zábezpeku na daň od subjektu, ktorý sa len pripravuje na svoje podnikanie a požiadal o dobrovoľnú registráciu.

Najvýznamnejšou zmenou zákona 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty od 1. 1. 2016 je doplnený § 68d – Osobitná úprava uplatňovania dane na základe prijatia platby za dodanie tovaru alebo služby. Pri použití § 68d bude vznikať daňová povinnosť dňom prijatia platby za poskytnutý tovar alebo služby a nie dňom dodania tovaru alebo služby.

Treba upozorniť na to, že použitie tohto paragrafu je pre platiteľa dane dodávajúceho tovar alebo službu dobrovoľné, tzn. že platiteľ dane sa môže sám rozhodnúť. Podmienkou použitia paragrafu je splnenie zákonom stanovených podmienok, ktorými sú:

  • platiteľ dane nedosiahol za predchádzajúci kalendárny rok obrat 100 000 €,
  • v priebehu bežného kalendárneho roka odôvodnene predpokladá, že nedosiahne obrat 100 000 €,
  • na platiteľa dane nebol vyhlásený konkurz alebo platiteľ dane nevstúpil do likvidácie.

Z uvedeného vyplýva, že platiteľ dane, ktorý spĺňa uvedené podmienky, môže sa rozhodnúť len k 1. dňu príslušného zdaňovacieho obdobia, tzn. k 1. dňu kalendárneho mesiaca pri mesačnom platiteľovi alebo k 1. dňu kalendárneho štvrťroka pri štvrťročnom platiteľovi dane.

Tento dátum je povinný písomne oznámiť správcovi dane. Oznámenie musí urobiť najneskoršie do konca mesiaca, v ktorom začal osobitnú úpravu podľa § 68d uplatňovať. Táto osobitná úprava sa vzťahuje na odplatné dodanie tovarov a služieb v tuzemsku, pri ktorých je platiteľ povinný platiť daň podľa § 69 ods. 1. Z tohto vyplýva, že táto úprava sa nemôže uplatňovať tam, kde povinnosť zaplatiť daň má príjemca tovaru alebo služby (§ 69 ods. 10 až 12).

Podľa § 68d ods. 4 ďalej vyplýva, že platiteľ dane uplatňujúci rozoberanú osobitnú úpravu je povinný vyhotoviť faktúru, ktorá okrem povinných náležitostí podľa § 74 ods. 1 musí obsahovať aj zrozumiteľnú a čitateľnú informáciu „Daň sa uplatňuje na základe prijatia platby“. Uvedené sa nevzťahuje na zjednodušené doklady.

Treba upozorniť platiteľov dane na dôležitú formalitu, že ak pri použití osobitnej úpravy podľa § 68d na daňovom doklade (faktúre) neuvedú, že využívajú osobitnú úpravu uplatnenia dane, vzniká daňová povinnosť podľa § 19 (dňom dodania tovaru alebo služby).

Ak platiteľ dane vyhotovil faktúru bez uvedenej informácie, už následne nesmie takúto faktúru opraviť tak, že by text slovnej informácie uvedenej vyššie v úvodzovkách doplnil.

Pokiaľ vás zaujala táto časť článku, považujem za potrebné upozorniť na ďalšie zmeny, ktoré si tento osobitný režim uplatnenia dane vyžiadal: doplnenie odseku 6 do § 55c – vrátenie dane zahraničnej osobe, doplnenie odseku 6 do § 57, ktorý rieši vrátenie dane zahraničnej osobe z tretieho štátu a ďalej treba spomenúť odseky 6 v § 68d – odpočítanie dane pri investičnom majetku, 7 v § 68d – odpočítanie dane pri registrácii, odsek 8 a 9 v § 68d – opravy základu dane, ako i odsek 10 v § 68d – rozhodnutie o skončení uplatňovania osobitnej úpravy. Detailnejší výklad tohto paragrafu si vyžaduje podstatne väčší priestor. Pozn. Pokiaľ bude záujem, môžem sa k tejto téme vrátiť v samostatnom článku.

Ďalšia zmena je v § 69 Osoby povinné platiť daň správcovi dane, ktorá sa týka odseku 12 – Platiteľ, ktorý je príjemcom plnenia od iného platiteľa, je povinný platiť daň vzťahujúcu sa na... (tzv. prenos daňovej povinnosti), tento odsek v ustanoveniach písmen a) až i) bol doplnený o ustanovenie pod písmenom j).

Ustanovenie pod týmto písmenom hovorí, že prenos daňovej povinnosti sa týka aj: „dodania stavebných prác vrátane dodania stavby alebo jej časti podľa § 8 ods. 1 písm. b) a dodávok tovarov a služieb s montážou alebo inštaláciou, ktoré patria do sekcie F Nariadenia komisie (EU) č. 1209/2014, ktorým sa zavádza nová štatistická klasifikácia produktov podľa činností (CPA)“. Je však potrebné upozorniť na to, že nie pri všetkých položkách tejto sekcie F štatistickej klasifikácie je povinný prenos daňovej povinnosti. K tejto problematike vydá Finančné riaditeľstvo SR ešte usmernenie, v ktorom označí položky, pri ktorých daňový subjekt nemôže preniesť daňovú povinnosť na odberateľa.

Posledná zmena, ktorú popíšem v tomto článku, bude zmena § 78 a), ktorá sa týka kontrolného výkazu. Táto zmena sa týka uvádzania údajov z prijatých zjednodušených faktúr, z ktorých si príjemca tovaru alebo služby uplatňuje odpočítanie dane.

Od 1. 4. 2016 ak bude za zdaňovacie obdobie celková suma odpočítanej dane zo zjednodušených faktúr 3 000,00 € a viac, platiteľ dane bude povinný v kontrolnom výkaze osobitne uvádzať celkovú sumu základov dane z pridanej hodnoty, celkovú sumu DPH a celkovú sumu odpočítanej dane v členení podľa jednotlivých dodávateľov tovarov a služieb s uvedením ich identifikačného čísla DPH.

Táto zmena si určite vyžiada aj zásah do informačných ekonomických systémov. Programové vybavenie musí rozlíšiť podmienku uvedenú v novelizácii zákona 3000,00 € odpočítanej dane. Ak táto suma bude menšia, platiteľ v kontrolnom výkaze uvedie informácie v sekcii B.3.1 v pôvodnom rozsahu a štruktúre.

Ak suma odpočítanej dane zo zjednodušených faktúr bude 3 000,00 € a viac, platiteľ dane musí v sekcii B.3.2 uviesť informácie o dodávateľoch tovarov a služieb, od ktorých má zjednodušenú faktúru, a informácie podľa požiadaviek uvedených v predošlom odseku.

Na záver by som uviedol ostatné zmeny zákona č. 222/2004 Z. z, ktoré vstúpili do platnosti od 1. 1. 2016, tak, aby ste získali základnú informáciu o tejto novelizácii zákona o dani z pridanej hodnoty. Základ dane pri spätnom dovoze tovaru po realizácii spracovateľských operácií sa do § 24 doplnil ods. 6 z dôvodu zabránenia dvojitého zdanenia pri zušľachťovacom styku. V ustanoveniach § 39 ods. 1 písm. k) bola realizovaná zmena, ktorá finančné služby oslobodila pre všetkých poskytovateľov. § 42 zákona bol spresnený a doplnený tak, aby oslobodenia od dane boli uplatňované správne. Ďalšia zmena spresňuje realizáciu trojstranných obchodov v rámci § 45.

Novela v ďalšom upravila, spresnila odpočet dane pri investičnom majetku § 54 zákona. Novela tiež spresnila a rozšírila vrátenie dane zahraničnej osobe § 55 c) a § 57 ods. 2 a 3 a § 58 ods. 6.

Osobitná úprava uplatňovania dane pre cestovné kancelárie a agentúry – § 65 sa doplnil o odsek 11. Novela spresnila aj lehoty na vyhotovenie faktúry vo vzťahu k § 19 ods. 4 a § 68d ods. 4. Novela od 1. 1. 2016 upravila aj podanie Mimoriadneho daňového priznania v zmysle § 78 ods. 9, keď daň na vstupe prevyšuje daň na výstupe – § 55 ods. 3 a 4. Novela tiež zmiernila podmienky na vrátenie nadmerného odpočtu od 1. 1. 2016 § 79 ods. 2 písm. c). Novela zaviedla vylúčenie možnosti podania odvolania pri zrušení registrácie § 82 ods. 3.. Novela aj rozšírila zoznam tovarov so zníženou sadzbou, ktoré obsahuje príloha č. 7.

Autor: Ing. Jozef Sucháň
PSW, a. s.
www.psw.sk