Tým, že sa stanete samostatne zárobkovo činnou osobou (SZČO), už nebudete zamestnancom, ale sa stávate dodávateľom. A váš zamestnávateľ sa zmení na vášho odberateľa. Ak sa s vaším novým odberateľom dohodnete aspoň trochu férovo, tak vaša fakturácia bude zohľadňovať nielen vašu bývalú hrubú mzdu, ale celú cenu práce (kde sú zohľadnené odvody platené zamestnávateľom), dovolenku, práceneschopnosť, stravné, cestovné náhrady a ďalšie položky, ktoré za vás ako zamestnanca váš bývalý zamestnávateľ platil.

Za predpokladu, že ste ako zamestnanec zarábali 1 000,00 €, sme si v minulom článku spočítali, že vaša priemerná mesačná fakturácia by mala byť minimálne vo výške 1 670,12 €.

Odvody a účtovníctvo sú často jedným z dôvodov, prečo sa veľa ľudí k podnikaniu nikdy nedostane. Pritom je to dnes úplne jednoduché.

Z toho nám vyšiel váš ročný obrat:
1 670,12 € x 12 = 20 041,44 €

Povinnosti číhajúce na podnikateľov

Na rozdiel od zamestnania, peniaze na účet nebudú len prichádzať, ale určitá časť peňazí bude musieť z účtu aj odísť (povinne, podľa platných zákonov). Pretože, okrem toho, že budete fakturovať, budete mať aj ďalšie nové povinnosti. Budete musieť začať platiť odvody a viesť daňovú evidenciu alebo účtovníctvo. Odvodmi myslíme zdravotné a sociálne poistenie. Aj ako zamestnanec ste boli poistencom zdravotnej a Sociálnej poisťovne, ale neboli ste platiteľom poistného, tým bol váš zamestnávateľ. Odvtedy, ako ste sa stali SZČO, stali ste sa aj platiteľom poistného. S touto zmenou súvisí aj ohlasovacia povinnosť voči zdravotnej a Sociálnej poisťovni.

Platenie zdravotného poistenia znamená platenie odvodov do zdravotnej poisťovne. V súčasnosti pôsobia na Slovensku tri zdravotné poisťovne. Bez ohľadu na to, ktorú poisťovňu v súčasnosti máte, alebo si zvolíte, bude výška zdravotného poistenia rovnaká, keďže je daná platnými zákonmi. Pod sociálnym poistením sa skrýva viacero poistení – nemocenské poistenie, starobné poistenie, invalidné poistenie a odvody do rezervného fondu solidarity. Platenie sociálneho poistenia znamená platenie odvodov do Sociálnej poisťovne.

Všetky potrebné údaje týkajúce sa poistenia sú bezplatne k dispozícii – na internetových stránkach poisťovní, cez telefonické infolinky alebo priamo na pobočkách zdravotných poisťovní a Sociálnej poisťovne.

Keďže zdravotné poisťovne sú tri (jedna štátna a dve súkromné), musia si poistenca vážiť a podľa toho k nemu pristupovať. V akej výške platiť odvody, na aký účet, s akým variabilným, špecifickým a konštantným symbolom zasielať platby, ako vyplniť ročné zúčtovanie poistného na zdravotné poistenie atď., s tým všetkým vám dnes veľmi radi pomôžu v ktorejkoľvek zdravotnej poisťovni. A aj keď Sociálna poisťovňa je štátna inštitúcia (a asi aj vždy bude), aj tam je už komunikácia s klientmi na lepšej úrovni ako pred desiatimi alebo pätnástimi rokmi. V súčasnosti platí, že odvody do Sociálnej poisťovne v prvom roku podnikania platiť nemusíte. Záleží to od aktuálne účinných právnych predpisov.

Prevádzkové náklady

Okrem platenia odvodov si budete tiež musieť zabezpečovať vo vlastnej réžii stravovanie, na služobné cesty už budete jazdiť vlastným autom, telefonovať svojím mobilom, využívať vlastný notebook, kupovať si vlastnú pracovnú odev a pomôcky. Samozrejme, všetky tieto výdavky súvisiace s podnikaním si budete dávať do nákladov. O sumu výdavkov (nákladov) súvisiacich s podnikaním sa bude znižovať váš základ dane, z ktorého sa počíta daň. Čím budú vaše výdavky vyššie, tým nižšie dane budete platiť. Keď ste boli zamestnancom a išli ste tankovať benzín alebo naftu do svojho súkromného auta, bolo vám jedno, či ste si blok z registračnej pokladnice zobrali alebo nie. Potom, ako začnete podnikať, sa to zmení. Pribudne vám ďalšia činnosť, ktorú ste doteraz nevykonávali – odkladanie bločkov. Odporúčam, odkladajte si všetky bločky. Hlavne, ak ste si nie istý, či si danú vec, za ktorú práve platíte, môžete uplatniť ako daňový výdavok alebo nie. Radšej blok vyhodíte až dodatočne, keď zistíte, že ho skutočne nevyužijete, ako keby vám mal chýbať, vďaka čomu by ste museli (zbytočne) zaplatiť vyššiu daň.

Paušálne výdavky

Odkladanie bločkov súvisí s vašou povinnosťou podnikateľa dokladovať svoje výdavky (ale aj príjmy) a viesť účtovníctvo. Ak však nechcete viesť účtovníctvo alebo ak budú vaše skutočné výdavky príliš nízke, môžete využiť takzvané paušálne výdavky. Znamená to, že nemusíte dokladovať, aké náklady (výdavky) spojené s podnikaním ste mali (odložené bločky nepotrebujete), ale uplatníte si ich ako percento z vášho príj­mu. V prípade paušálnych výdavkov vám potom stačí viesť evidenciu o príjmoch v časovom slede, o zásobách a pohľadávkach.

V tomto príklade budeme počítať s paušálnymi výdavkami na rok 2010 vo výške 40 % z obratu (ale v prípade remeselných živností by sme mohli počítať až so 60 %).

Ročné paušálne výdavky vo výške 40 % sú:
20 041,44 € x 40% = 8 016,58 €

Predpokladajme, že vaše skutočné výdavky súvisiace s podnikaním (mimo odvodov) boli napríklad 300,00 € mesačne, čo je 3 600,00 € ročne.

Ak v prvom roku podnikania nebudete platiť odvody do So­ciálnej poisťovne a odvody do zdravotnej poisťovne budete platiť len v minimálnej sume, môžeme si spočítať váš čistý zisk.

Minimálne odvody na zdravotné poistenie sú v súčasnosti 44,73 € mesačne, čo je 536,76 € ročne.

Váš čistý zisk vypočítame tak, že najskôr spočítame váš základ dane, a to tak, že od vášho obratu odrátame sumu paušálnych výdavkov, sumu odvodov do zdravotnej poisťovne a sumu nezdaniteľnej časti základu dane (pre rok 2009 bola 4 025,70 € na daňovníka).

Váš základ dane bude:
20 041,44 € – 8 016,58 € – 536,76 € – 4 025,70 € = 7 462,40 €

Z toho zaplatíte 19 % daň z príjmu:
7 462,40 € x 19 % = 1 417,85 €

Čo je v prepočte mesačne:
1 417,85 € / 12 = 118,15 €

Porovnajte si toto číslo s daňou, ktorú máte uvedenú na výplatnej páske. Po odrátaní vašich skutočných výdavkov, odvodov a zaplatenej dane dostávame váš čistý zisk:
20 041,44 € – 3 600,00 € – 536,76 € – 1 417,85 € = 14 486,83 €

Čo mesačne predstavuje v prvom roku podnikania čistý mesačný zisk:
14 486,83 € / 12 = 1 207,24 €

Toto číslo si teraz porovnajte s vašim čistou mzdou zo zamestnania. Ak ste mali v hrubom 1 000,00 €, v čistom to nebolo ani 800,00 €.

Iba tým, že sa z vás stala SZČO, zarábate v čistom približne o 400,00 € mesačne viac.

Skutočné výdavky

Ak sú vaše skutočné výdavky súvisiace s podnikaním (mimo odvodov) vyššie ako 40 % z obratu a o tieto skutočné výdavky si chcete znížiť váš základ dane, a teda aj samotnú výšku dane, budete si musieť viesť účtovníctvo a tieto výdavky dokladovať.

Oproti príkladu s paušálnymi výdavkami budeme teraz počítať s tým, že ste si do podnikania kúpili auto na lízing. Pre jednoduchosť počítajme so sumou 300,00 € z predošlého príkladu a k tomu ďalších 500,00 € mesačne, v ktorých je započítaná lízingová splátka spolu s povinným a havarijným poistením a odpisy auta ako hmotného majetku (v ktorých je zahrnutá aj akontácia lízingu).

Vaše skutočné výdavky súvisiace s podnikaním teda budú ročne:
(300,00 € + 500,00 €) x 12 = 9 600,00 €

Váš základ dane teraz bude:
20 041,44 € – 9 600,00 € – 536,76 € – 4 025,70 € = 5 878,98 €

Z toho zaplatíte 19 % daň z príjmu:
5 878,98 € x 19 % = 1 117,01 €

Čo je v tomto prípade daň 1 117,01 € / 12 = 93,08 € mesačne.

Po odrátaní vašich skutočných výdavkov, odvodov a zaplatenej dane dostávame váš čistý zisk:
20 041,44 € – 9 600,00 € – 536,76 € – 1 117,01 € = 8 787,67 €

Čo mesačne predstavuje v prvom roku podnikania čistý mesačný zisk:
8 787,67 € / 12 = 732,31 €

Ak ste si teraz povedali: „Veď som na tom horšie, ako keď som bol zamestnaný!“, tak sa ešte raz pozorne pozrite na výpočet zisku. Suma 732,31 € je to, čo vám ostalo už po zaplatení lízingu, takže ju nemôžete porovnávať s vašou čistou mzdou, ktorú ste mali ako zamestnanec.

Ak bola vaša čistá mzda 800,00 € (čo nebola), po odrátaní lízingovej splátky, ktorá by mohla byť v našom príklade napr. 350,00 € mesačne, by vám ako zamestnancovi ostalo:
800,00 € – 350,00 € = 450,00 €.

 

Tým, že sa z vás stala SZČO, ste si mohli vaše nové auto zaradiť do podnikania. Máte tak nielen nové auto, ale stále zarábate v čistom približne o 300,00 € mesačne viac.

A keďže to ešte stále nie je všetko, pokračovanie bude nabudúce.